Pontjesdag

Hongarije, Budapest

Er zijn over het algemeen 2 routes langs de donau. Soms is 1 van beide kanten niet goed te fietsen. Vandaag stond er een stuk op het programma waar je aan de rechteroever weer over de grote weg moest, de linkeroever zou heel mooi zijn. Even uitgezocht waar ik over de donau kon en zo heb ik vandaag 2 keer op een pontje gezeten. De eerste keer heb ik een half uur ongewild pauze gehad, de 2e ging weg op het moment dat ik aankwam. Gelukkig kon ik er nog net op.

De ochtend ging zoals normaal. De zon brandde op mijn benen en nek. Rond twaalf uur stak ik de donau voor de 2e keer over, richting het eiland Sziget (bekend van het festival dat in augustus weer losbarst). Op de boot zag ik donkere wolken samenkomen. Een kwartier op het eiland gefietst en daar barstte het los. De hele middag heeft het gedonderd, gewaaid en geregend. Lekker verkoelend, want tijdens een bui was het ongeveer 21 graden, als de zon er weer een beetje doorkwam was het zo weer 38 graden.

Langs de donau heb ik al mooie stukken gezien van de stad. Toch heeft de regen het een beetje verpest, ik had zin om te douchen op de camping en morgen ga ik de stad wel bekijken. Ik wist dat er in en rond de stad ongeveer 8 campings waren, met Google heb ik 2 leuke geselecteerd. Mijn eerste keuze was rond half 5 nog 20 kilometer weg en de tweede keus was slechts 5 kilometer de donau volgen. 5 kilometer later stond ik echter op een smal fietspad met omgevallen bomen en brandnetels aan weerszijden van het pad. Ik was duidelijk uit de stad gereden en had niks gezien.

Teruggefietst langs dezelfde route en 1 keer vragen was voldoende, de beste man heeft me naar de camping begeleidt waarvan hij niet eens wist dat die er was. Gelukkig had ik een adres...

Op de camping wou ik net mijn tentje opzetten toen ik oog in oog met Jochen stond. Hij was hier gisteren aangekomen en heeft vandaag de stad bezichtigd. Toch leuk om elkaar nog te treffen, hierna verlaten we beiden de donau, hij naar Roemenië, ik naar Kroatië.

De camping verdiend overigens geen schoonheidsprijs. Typisch een stadscamping maar goed, ik zal hier toch niet veel tijd op het terrein doorbrengen.

Enne pap, de wasmachine kan je in Boedapest ophalen. Aan het begin van de stad stond Boedafok weer op de bordjes dus je hebt prijs. Alleen persoonlijk per fiets op te halen.

Weer leuke verhalen en mooie foto's! Heel veel plezier in de stad morgen.

Anouk 2015-07-23 21:03:35

Hi Sjoerd, mis je Lochem nog niet?

Henk Roelofs 2015-07-23 21:09:52

Sjoerd, wat kun jij fantastisch goed verslag doen van je belevenissen. Een echte "schrijver-in-de-dop", maar dat was me al duidelijk......haha... Ga zo door.....

Jeff 2015-07-23 21:19:03

Doe ik een keer mee, heb ik gelijk prijs! Ik moet er even over nadenken of ik hem ga halen........, toch maar niet ;-) Sjoerd, ik geniet erg van je verhalen en ben blij dat je het naar je zin hebt. Veel plezier nog.