Victory Day

Kroatië, Knin

Ik kon vanochtend vanaf 8 uur uitchecken van de camping. Omdat ik zo veel mogelijk van het feest mee wou krijgen zat ik dan ook om 10 over 8 al op de fiets. Bij de eerste de beste weg omhoog protesteerden mijn benen, de eerste 5 kilometers waren op de een of andere manier zo zwaar dat ik vandaag slechts 20 kilometer wou doen tot de onderste waterval en daar gewoon de hele dag in mijn tent en in het water liggen.

Zelfs dat kon ik niet redden. Om half 10 ben ik bij een supermarkt gestopt. Een reep chocola en 1 liter cola verder stapte ik om 10 uur weer op de fiets. Een zak chips op reserve achterin de tas en nog een liter cola bij me en het ging warempel beter. Ik kon weer hellingen van 9% beklimmen zonder afzien.

Onderweg regelmatig gestopt en toen ik bij de splitsing Knin/Krka was voelde ik me goed genoeg om naar Knin te fietsen. Krka is het nationaal park met watervallen en campings op 6 kilometer vanaf die afslag en Knin was nog bijna 40 kilometer en officieel geen campings in de omgeving.

Het fietsen ging eige redelijk goed en op een gegeven moment was ik op 2 en kilometer vanaf Knin. Alle verkeer moest linksaf (en een hele steile helling op) naar een grote parkeerplaats om vanaf daar te voet af te kunnen dalen naar de stad. Gelukkig gaf een agent mij toestemming om met de fiets verder te gaan. Beneden in het dorp aangekomen een andere agent aangesproken. Op dat moment kwam net de president langs want iedereen begon te juichen en klappen, ik heb niks gezien door de menigte maar de agent vond het toch een heel bijzonder moment.

De agent wist me te vertellen dat gisteren in Zagreb een militaire parade is geweest en vanochtend was er in deze stad nog iets van een optocht. Wat mij restte was een concert. Gelukkig is er op ongeveer 200 meter van het podium een speelveldje gererveerd voor tentjes. Sinds 2 uur vanmiddag hang ik hier een beetje rond. In de stad is het een grote drukte, daar ben ik even doorgelopen en hier heb ik een oorlogsmonument gezien. Nu pas besef ik me pas dat ze hier slechts 20 jaar in vrijheid leven, toen ik geboren was heerste hier nog een oorlog!

Dat het allemaal zo recent is zie je ook aan de veteranen die hier rondlopen, die zijn nog niet zo oud en worden regelmatig bedankt voor hun daden door de Kroaten. Het feest voor de vrijheid wordt hier, voor mijn gevoel, heel anders beleeft dan in Nederland.

Het concert was overigens best bijzonder, ik was voor mijn gevoel de enige die geen enkel nummer kende en natuurlijk verstond ik er ook niks van. Ik vond het wel mooie muziek eigenlijk en natuurlijk is een vuurwerkshow tijdens zo'n concert ook altijd mooi om te zien.

Morgen via een andere weg terug, ik heb vandaag namelijk nog steeds niks van het nationale park gezien. Mijn route ging vandaag net een paar kilometer te ver erlangs. Als ik de kaart goed lees kan ik morgen met ongeveer even veel kilometers iets meer zien, en of ik dan weer aan de kust slaap zie ik morgen wel.