Regenachtig dagje

Hongarije, Hévíz

Vanochtend zat ik om 8 uur al op de fiets. Het doel van de dag was om enkele problemen onderweg op te lossen, met name het maken van de adapter heeft voor mij prioriteit en een kompas zal toch ook wel te vinden zijn als je er even tijd aan besteed.

In het dorpje waar ik overnacht had zat een elektronica winkel, een uur gezocht en gevonden. Helaas gesloten....
Dan maar op pad, er zitten onderweg genoeg grotere plaatsen dus ik was er van overtuigd dat het goed zou komen.

En ja hoor, einde van de ochtend een stadje bereikt waar dat volgens de tourist info wel te maken viel. Even het elektronica zaakje vinden en dan komt het vast in orde. Na een half uur het zaakje gevonden. Zij konden voor mij de zekering nameten, dat zou namelijk het meest voor de hand liggende probleem zijn. Helaas, de zekering was nog goed en zij hadden geen idee wat het kon zijn. Nieuwe kopen? Kan alleen met europese stekker dus daar heb ik alleen tijdelijk wat aan. Nog maar even mee wachten, ik ga ervan uit een oplossing te vinden.

Toen ik dit dorp uitreed begon de regen, het ging niet hard maar voldoende om zeiknat te worden als dit uren ging aanhouden. De een hele middag heb ik dit weer gehad en dus goed mijn regenkleding getest, en de kleding is geslaagd! Fijn om te weten want ik zal het vast vaker nodig hebben.

De afstanden zijn via de fietsroute toch wat groter, en dus was ik na 100 kilometer slechts aan het eind van het balatonmeer. Het doel wat ik gisteren gesteld had ligt naar schatting nog eens 30 tot 40 kilometer verder dus maar een alternatief gezocht.

Iets meer naar het noorden leek een hele mooie camping te zijn. Deze heb ik zeer snel gevonden. Fijn, weer een etappe afgerond rond de klok van 5. Heerlijk, dacht ik...voor het inchecken zag ik dat ik nog maar 1200 forint had, dat is 4 euro. Broodjes voor morgen had ik nog dus alleen even uit eten en camping betalen. In het centrum was wel een bank te vinden zeiden ze. Oh, dat kan toch niet al te ver zijn dus met alle bepakking naar het centrum. Wat een beklimmingen heb ik hier als toetje gehad! Uiteindelijk, na toch weer ruim een uur, een bank gevonden. Hier nog maar 5000 forint gepind, normaal gesproken ruim voldoende voor de laatste zaken die ik nog in Hongarije wil doen.
Op weg naar de camping viel mijn oog op nog een elektronica zaak. Niet eens op zoek, en dan vindt je hem juist. Uitgelegd wat het probleem was, de man schroeft de adapter los en vroeg me morgen terug te komen. Hij zal zijn best voor me doen vanavond. Morgen zal ik dus om 9 uur daar op de stoep staan, en hopelijk is het probleem dan opgelost!

Terug bij de receptie blijkt dat ze hier 4000 forint vragen voor een nacht. Belachelijk duur voor Hongaarse begrippen maar oké, ik ga toch niet meer verder vandaag. Daarmee heb ik net voldoende geld overgehouden voor het eten, drinken doe ik dan wel bij de tent. Aan de serveerster uitgelegd dat ik morgen in Kroatië zal zijn en daarom niet genoeg geld meer heb. Bij het serveren van het eten gaf ze me toch een cola, die kreeg ik van haar. Uiteraard heb ik hier al het geld wat ik nog had achtergelaten. Niet veel fooi maar mijn portemonnee is mooi leeg.

Morgen kan ik met de snelste route in 78 kilometer Kroatië bereiken, dat zullen vast iets meer kilometers worden maar ik ben vastbesloten om morgen de grens over te gaan.

Ik hoop dat het adapter probleem morgen opgelost zal zijn, ik ga duimen voor je!

Heleen 2015-07-27 22:10:35

hoi Sjoerd, het blijft leuk om je verslagen te lezen! Vanaf morgen gaan wij zelf op vakantie en zullen een poosje zonder internet leven. Ben benieuwd waar je zult zijn als wij weer terug zijn! Een goede reis verder en ik hoop dat je alles snel opgelost hebt! Groetjes van je nicht Marleen

marleen 2015-07-27 22:45:20

hai sjoerd het gaat goed met je fiets route en beetje pech met je adapter plus compas en wasknijpers. op naar kroatie. nog veel plezier met je reis.