Mijn eerste stappen in Azië

Turkije, Istanbul

De bedden in het hostel hier zijn goed. Ik heb vanochtend het ontbijt gemist maar dat geeft niks, je kunt hier iedere 10 meter wel iets kleins te eten krijgen voor een lira (33 cent). Ik lag bij een Chinese, een Taiwanees en een Nieuw Zeelander op de kamer. Met de Taiwanees ben ik gisteren nog even de stad in geweest om wat te eten en rond te lopen. Fijn dat hij erbij was, wat een chaos en onmogelijk om de weg te vinden als je er voor de eerste keer bent.

Vanochtend zijn we samen richting de pier gegaan waar mijn pontje naar Azië zou vertrekken. Hij wou vandaag op straat muziek spelen om wat geld te verdienen en ik had maar 1 doel. De fietsenmaker vinden waar ik wat spullen kan kopen en mijn fiets kan laten nakijken. Op de boot was ik met 3 andere fietsers, bijzonder want fietsen is hier echt niet populair. De 3 fietsers kenden de fietsenmaker allemaal: 'my friend Alex'. Ze brachten mij er met alle plezier heen.

Daar aangekomen was ik snel aan de beurt, de fiets van Philipp was bijna klaar. Philipp, een Pool, is vanaf Berlijn hier naartoe gefietst en gaat nog naar Iran. We hebben tot Georgië min of meer dezelfde route alleen hij vertrekt vrijdag al. Misschien dat we elkaar nog treffen onderweg, contacten zijn in ieder geval uitgewisseld en morgen gaan we samen een deel van Istanboel ontdekken in New Town. Hij heeft overigens 5 uur gezocht naar de fietsenmaker dus ik heb ontzettend geluk gehad. Mijn terugweg duurde al met al 'slechts' 3 tot 4 uur. Ik heb mijn fiets meteen terug kunnen nemen en die staat veilig en gereed in het hostel tot ik verder ga.

Het beviel me ontzettend goed bij de fietsenmaker, ze waren ontzettend vriendelijk en snelle service en ik ga er nog even naar terug over enkele dagen om wat dingen op te halen die ze niet op voorraad hadden. Verder moet ik nog echt serieus gaan speuren in de stad om mijn uitrusting weer top te krijgen, alles is hier te krijgen maar je moet wel weten waar je moet zijn. Ik heb genoeg tijd, ik moet toch wachten op een pakketje van huis dus ik heb er op dit moment vertrouwen in dat ik genoeg van de stad zal zien en voldoende dingen kan aanschaffen.

Na het eten deze avond merkte ik dat het gedeelte rond mijn hostel al meer en meer bekend begint te worden, een fijn idee dat ik steeds minder op google maps hoef te kijken.

Hoi Sjoerd, dit stond vandaag in de krant.... Jij bent al lekker op weg! Utrechtse Rick (22) fietst de wereld rond http://s.ad.nl/4133396

Rianne 2015-09-03 00:05:56

Hoi hoi je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt. fijn dat de vakantie goed verloopt, en dat je er van geniet. je ziet er goed uit toch nog wel wat haar overgehouden dus. nou wachten op de leuke klompjes die ik heb gezien op de foto die je moeder mij had gestuurd. En fijn dat je fiets weer na gekeken is, wat zul je weer snel fietsen. nog heel veel plezier. Opa en anke