Deel 2 van de reis is begonnen

Hongarije, Székesfehérvár

Eigenlijk wou ik het gisteravond rustig doen, even met de tram heen en weer en dan slapen om vandaag fit te kunnen starten. Er werd op een leuke manier roet in het eten gegooid. Ik kwam per toeval in contact met een solofietser van ongeveer mijn leeftijd. Hij had een Hongaars bandje leren kennen en vroeg of ik het leuk vond even mee de stad in te gaan. Voor de zekerheid even een vervoerbewijs geregeld en op naar de stad. Grappig om te horen wat voor muziek hier gemaakt wordt, ik kan het niet beschrijven maar het was een stuk leuker dan de heurigenavond.

De groep werd snel groter, maar ik had eigenlijk geen zin om heel lang door te halen dus voor twaalfen ging ik braaf naar de metro richting camping. Misschien een leuke nacht gemist, maar ik wil graag verder met mijn reis...
Echter een probleem! De metro ging niet meer. Daar sta je dan, midden in de stad...gelukkig werd ik vrij snel geholpen door een local, die bracht me naar de hoofdstraat waar de metro onderdoor ging. Alleen maar rechtdoor lopen en je komt wel een keer bij de juiste halte was zijn advies.

Uiteindelijk kwam ik half 2 aan op de camping, ik heb het dus weer terug kunnen vinden en ook dat avontuur is weer goed afgesloten. Helaas wel met een langdurig aandenken, er is tijdens de wandeltocht een flinke bult/ blaar op mijn hak ontstaan waar ik eigenlijk constant last van heb. Even zien hoe dat zich ontwikkeld maar dit kan wel eens een serieus probleem worden.

Nog meer 'luxe' problemen stapelen zich inmiddels op. Zo ben ik gisteren vergeten een kompas te kopen in Boedapest waardoor ik nu een beetje op de gok aan het rijden ben. Ook is mijn adapter gisteren kapot gegaan, omdat hier usb uitgangen opzitten heb ik verder niks mee om mijn apparaten op te laden. Hopelijk kan dat ding snel gemaakt worden of zie ik een nieuwe, stroom is toch redelijk belangrijk voor mij tijdens deze trip.

Enfin, tot zover een opsomming van zaken die mij nu even bezighouden. Dan nu de route van vandaag. Wat begon dit ontzettend saai, aan de zijkant van 80-kilometer wegen in de richting van het Balatonmeer getrokken. Geen uitzicht, geen veilige plekken om pauze te houden. Dat viel tegen. Om het gevaar een beetje te ontwijken heb ik een parallelweg gezocht en zowaar een pad gevonden. Ongeveer 10 kilometer lang tussen en over weilanden gefietst, dat schoot niet op en ook hier was niks aan. Toen ik terugkwam bij de hoofdweg zat ik toch in een gebied wat iets meer voor fietsers is bedoeld, zelfs fietspaden tot waar ik nu zit!

Ook kwamen er in de middag enkele uitzichtpunten die de dag toch nog enigszins de moeite waard maakten. Volgens mij ben ik redelijk recht gereden en toch is het nog minimaal 40 kilometer tot het Balatonmeer. Daar had ik geen zin meer in, het is vandaag toch behoorlijk heuvel op, heuvel af geweest. Hopelijk morgen weer een betere dag!

Hi Sjoerd, Op de kaart lijkt het of je een rondje aan het fietsen bent. Misschien heb je morgen tijd de formule 1 race van Hongarije te bezoeken....