Bijzondere warmshower ervaring

Turkije, Trabzon

Vanochtend werden we op tijd wakker om aan onze lange dag te beginnen. Heel fit was ik nog niet maar na het ontbijt zijn we gewoon weer opgestapt. Na een uurtje flink trappen ging het beter en na 50 kilometer had ik eigenlijk nergens meer last van.

De kilometers tikten vandaag dus best goed weg zonder dat ik ervoor hoefde te vechten en een kilometer of 40 voor Trabzon hebben we afscheid genomen van Samuel, onze derde reisgenoot, hij gaat een paar dagen in de heuvels wildkamperen en haalt daarna hopelijk zijn visum voor Iran op in Trabzon.

Wij hadden een warmshower geregeld en we werden bij het tankstation opgehaald door een Australiër die vanaf Mongolië hierheen is gefietst. Voordat we bij het huis kwamen kregen we een waarschuwing, onze host was in een verhuizing en hij heeft pas net de sleutels van dit huis. Bij binnenkomst bleek er geen douche te zijn, alleen een lege kamer voor de fietsen en een kamer waar ik mijn luchtbed neer kon leggen. Opzich gebruik ik niet veel meer luxe maar een douche was fijn geweest na 130 kilometer.

Enfin, het bijzondere komt nu. De tassen waren net binnen, rond half 6, en we wouden graag zitten en wat drinken om bij te komen van de dag. Onze host had andere plannen, we gingen naar een bbq, niet zo ver weg. Snel omkleden dus en weer verder. Wij bezweet en vies in de verhuiswagen gestapt om die blijkbaar terug te brengen naar de eigenaar, daarna een wandeling naar een bus, gevolgd door een grote wandeling naar de volgende bus en daarna nog een wandeling naar het huis waar de bbq was. Een blik op Google maps geworpen en we bleken 20 km terug te zijn gegaan. Hier hebben we tot ongeveer 9 uur gewacht tot het eten klaar was. Het eten was heel erg lekker, en als toetje nog de lekkerste baklava die ik tot nu toe gehad had.

Uiteindelijk de weg terug wat bussen betreft hetzelfde verhaal maar na de laatste bus nog enkele stops gemaakt waar onze host nog langs moest. Rond middernacht kwamen we dan eindelijk aan, we konden liggen, we konden rusten. Heerlijk.