Het spel met de cijfers

Iran, Anzalli

Als het goed is hebben we de laatste dag regen voorlopig gehad. Het fietsen gaat redelijk soepel en de wind stond vandaag goed. Het beviel ons goed om met deze temperaturen tussen de middag te stoppen voor een warme maaltijd en dus stopten we ook vanmiddag bij een goedkoop lijkend restaurantje.

Het bleek dat dit een theehuis was, ondanks dat de mannen erg enthousiast ja knikten op onze vraag of er voedsel was. Ze wouden blijkbaar graag dat we even met ze praatten want ze waren heel uitgebreid aan het vertellen hoe slecht Iran was en ook waar we goedkope hotels en een goed restaurant konden vinden. Het was gezellig met deze mannen maar we hadden toch trek.

Een kilometer later was een druk restaurant waar we een heerlijke overdosis rijst naar binnen hebben gewerkt. Dit hebben we weggespoeld met een ayran en dit vond de ober blijkbaar erg verbazingwekkend, ze hadden ook westerse drankjes als cola en Fanta....

Na dit restaurant begonnen we bij ieder hotel naar de prijzen te vragen. Zoals in veel blogs te lezen is is het geld hier best verwarrend. Officieel hebben ze het over rials, omdat dit zulke grote bedragen zijn praten veel mensen in toman (1 toman is 10 rial). Meestal laten ze dan zelfs nog drie nullen weg. Als iemand 80 voor een kamer vraagt, betekend dat (meestal) 800.000 rial. Met prijzen van 3 a 4 wordt het verwarrend want je kan grote kamers krijgen voor 400.000 maar het kan ook 4.000.000 zijn. Best een verschil om 15 dollar of 150 te betalen...en om het dan nog verwarrender te maken schrijven sommigen het dan ook nog in de lucht, soms in Farsi...goed dat we de cijfers in Farsi kunnen lezen.

We hebben toch een mooie grote kamer weten te bemachtigen voor 50 (in dit geval een half miljoen rial) en kunnen morgen verder langs de kust richting de berg die ons naar Tehran zal brengen. We hebben een beetje voorbereidend werk gedaan en het blijkt dat we een pas van ruim 3.000 meter voor ons hebben. Ik ben nog nooit hoger geweest dan 2.000 meter met mijn fiets dus ik ben benieuwd hoe dit zal gaan. Vooral voor het afdalen ben ik een beetje huiverig, mijn remkracht gaat hard achteruit.
Als het morgen mooi weer is kan ik hopelijk hier nog iets aan bijstellen voordat we gaan klimmen, de weerberichten zijn eindelijk goed dus we zijn optimistisch.