Fietspech

Turkije, Istanbul

Het blijkt dat ik een iets ander ritme heb dan mijn kamergenoten. Om half 9 begint het ontbijt en ik ben er meestal kwart over 8. Dat voelt als uitslapen en ik kan dan lekker genieten van de rust. Er is een Franse die dat ook doet en dat is best gezellig.

Na het ontbijt ben ik naar de Hagia Sophia geweest, een museum waar je goed de historie van de stad kan herkennen. Eerlijk gezegd zag ik het vanochtend niet zo, maar met de uitleg van Philipp zie ik het achteraf wel. Het gebouw veranderde in de geschiedenis namelijk van functie namelijk van kerk naar moskee, weer terug naar kerk en dan uiteindelijk toch een moskee. Allemaal afhankelijk van in wiens handen de stad was.

Toen ik terugkwam waren mijn kamergenoten net klaar met ontbijt en had ik mijn portie cultuur voor de dag gehad. Samen met Philipp ben ik naar de fietsenmaker gegaan om mijn bestelling op te halen. We gingen uiteraard met de fiets en ook in de stad fietsen begint te wennen. Wederom goed geslaagd, ik wordt steeds trotser op de kleine verbeteringen die ik aan mijn uitrusting toevoeg. Bijvoorbeeld een bandana tegen zweet in mijn ogen, een probleem waar ik veel last van heb gehad, en ook te gebruiken om wat meer de luchtververvuiling uit mijn longen te houden in bijvoorbeeld Delhi.

Nog even wat uitleg gekregen over enkele kleine reparaties voor mijn fiets en tevreden keerden we terug naar de boot, terug naar Europa. Onderaan de heuvel waar ik op de dag van aankomst over schreef schakelde ik terug om fietsend omhoog te gaan. Op dat moment voelde ik iets knappen, en het blijkt weer mijn schakelkabel te zijn. Een week voor vertrek gebeurde dat ook en ik wist van te voren dat als dit zou gebeuren dat ik dan niet in staat ben het te maken. Gelukkig gebeurt het hier, met een Rohloff expert op ongeveer 10 km afstand, zodat ik het gelijk kan laten maken. Morgen is de fietsenmaker open dus ik ga er morgen meteen weer heen. Hopelijk heeft hij meteen tijd, want maandag en dinsdag zijn de dagen dat hij gesloten is.