Op naar Dubrovnik

Kroatië, Živogošće

Vanwege de warmte had ik me voorgenomen om de komende dagen vroeg te vertrekken en op tijd te stoppen. Om kwart voor 8 was ik klaar om te vertrekken, alleen nog even uitchecken en gaan.

Helaas, er stond een flinke rij voor de receptie en ze gingen pas om 8 uur open. Dan eerst even naar de supermarkt vlak bij en dan terug. Om half 9 had ik mijn rijbewijs weer terug, in Kroatië is het normaal dat ze een identiteitsbewijs van je innemen op een camping, en kon ik vertrekken.

De eerste auto die ik op weg 8 tegenkwam was een auto uit Zagreb, en ja hoor...ook die vond het nodig om zo vroeg op de ochtend de toeter uit te proberen. Verder vandaag nog wel enkele keren een auto horen toeteren maar dat waren altijd buitenlanders die na het toeteren een duim uit het raam opstaken. Misschien bedoelen de Kroaten het ook aanmoedigend?

De kust wordt naarmate ik meer naar het zuiden ga groener en groener. Voor mijn gevoel heb ik vandaag een ontzettend afwisselend landschap gezien die me 90 kilometer verder naar mijn doel heeft gebracht. Oké, het is wel weer warmer geweest dan 40 graden maar met de zeewind erbij was het eigenlijk een comfortabele hitte.

Mijn doel voor morgen is om een camping te vinden op ongeveer 30 á 40 kilometer voor Dubrovnik. Dat zou betekenen dat ik 80 á 90 kilometer moet afleggen en dat vindt ik eigenlijk wel een relaxte afstand. Als dat lukt kan ik overmorgen de stad bekijken rond het middaguur, de hele stad is Unesco werelderfgoed, en dan kan ik ook nog richting de grens met Montenegro gaan.