Weer fris op pad

Oostenrijk, Graz

Na een goede nachtrust stond er om 7 uur een heerlijk ontbijt klaar. Onder andere handgemaakte broodjes van de lokale bakker, en een heel buffet aan mogelijkheden om erop te smeren. De zondagmorgen is in dit gezin een ochtend om goed te beginnen aan de dag, misschien ook wel iedere dag.

De man fietste nog even met me mee tot de kruising waarop ik weer op de juiste route zat, hij ging daarna een tocht met zijn wielerclub maken van ruim 100 kilometer. Voordat ik kon vertrekken gaf zijn vrouw echter nog een waar lunchpakket mee. Wat zat daar veel lekkers in! Nadat het klimwerk gedaan was heb ik hier even de tijd voor genomen aan een picknicktafel met een mooi uitzicht over de vallei.

Om daar te komen moest er echter wel serieus gewerkt worden. Ik weet niet hoeveel hoogtemeters het waren maar op de top stond een bord met 1.200 meter hoogte. Hoewel ik warm was van de inspanning was het daar boven toch wel redelijk fris.

Na de picknick had ik nog 42 kilometer te gaan waarvan natuurlijk de meeste naar beneden gingen. Redelijk vlot bereikte ik dan ook de stadscamping waar ik wou overnachten om in de avond met de bus naar Graz te gaan. Het bleek helaas dat op deze ‘camping’ geen tenten mochten staan, uitsluitend campers. Bij nadere navraag waarom ik niet een klein stukje gras kon gebruiken werd alleen als antwoord gegeven dat tenten hier verboden waren.

Jammer, dan maar een volgende optie bekijken. 11 kilometer terug was een camping nabij een vliegveld en 65 kilometer in de richting van Hongarije was een zeer geschikte camping. Ik had er inmiddels al wel ongeveer 100 kilometer erop zitten en het was ongeveer half 3 toen ik dit had uitgezocht. Ik koos de veilige optie en fietste 11 kilometer terug.

Helaas kan ik vanaf hier de stad niet bezichtigen maar morgen fiets ik eerst door Graz en ga daarna oostwaarts, dan zie ik in ieder geval nog iets van deze stad.

Hi Sjoerd, de Oostenrijkers boffen maar met de regen! Hier begint het er steeds meer op te lijken dat we in de woestijn wonen. In juli is er hier al 1 hele millimeter regen gevallen, de zon schijnt elke dag. Deze week gaan we richting de 35 graden, 's nachts gaan we richting de 20 graden; kortom, ik zou nog even weg blijven als ik jou was. Fijn dat je soms zomaar in de watten wordt gelegd! Groeten, Henk