Een dag met blokkades

Griekenland, Asprovolta

De supermarkt op de camping ging pas om half 9 open, ik had niet een overdreven grote route op de planning en de temperaturen zijn al dagenlang tussen de 32 en 37 graden in de middag dus vroeg starten hoeft niet.

Om kwart voor 9 vertrok ik voor de 5km terug naar de afslag waar ik gisteren langs was gefietst om bij de camping te komen. Gelijk na de afslag begon het klimmen, ik had het gevoel dat er een kind aan mijn tassen hing, zo zwaar ging het. Gelukkig voelde ik me goed, het zware deel kwam gewoon doordat het zo steil was. Na een kwartier vlakte het al wel af en al vrij snel kon ik weer dalen.

Zo ging het op en af tot een kruising waar mijn weg was afgesloten. Niet door wegwerkzaamheden of iets anders simpels, helaas door boze Grieken. Van een afstandje toegekeken hoe het eraan toeging terwijl ik wat gegeten heb, sardientjes geen succes, croissants blijven goed....

Auto's die er door probeerden te rijden kwamen er ook wel zonder schade door. Wel stonden er veel mannen voor die zonder geweld probeerden de auto tegen te houden. Aan de zijkant zag ik dat ik aandacht had van wat dames die zich iets minder met het protest bezighielden. Omrijden was geen optie en ik moest echt door de blokkade heen dus de beste optie was vriendelijk knikken en lachen naar de dames en rustig proberen te rijden. Voordeel van de fietser; ze maakten zelfs wat ruimte voor me en ik ging weer verder.

Op weg kwam ik regelmatig een politieauto met zwaailicht tegen en ook een touringcar omgebouwd tot arrestantenbus. Dat zal vast wat heftiger geworden zijn bij de blokkade, goed dat ik daar weg ben. Dat was echter niet de enige demonstratie, bij een andere afslag stonden 5 arrestantenbussen en lagen de spullen van de Griekse ME in de greppel. Ik zal alleen nog een spandoek hangen maar geen demonstranten meer. Perfecte timing dus.

De route bleef regelmatig omhoog gaan om daarna weer razendsnel te dalen naar zeeniveau. Uiteindelijk zit ik nu weer op de goede weg die ik zal volgen naar de grens met Turkije. Ongeveer 85 kilometer van hier is als het goed is een camping met duiklocatie, ik wil vroeg vertrekken om misschien in de namiddag of avond een duik te kunnen maken. Als het morgen volgeboekt is kan ik er misschien een dag extra blijven, even zien hoe het allemaal loopt.

Wat een avonturen weer! Gelukkig niet in de ME bus afgevoerd...

Rianne 2015-08-24 21:02:10

Pffff, dat is toch wel behoorlijk spannend ? Gelukkig hield je je hoofd koel ?