Treinen in Iran waren superluxe

India, Mumbai

Vanochtend ben ik naar het toeristenloket gegaan om een kaartje voor de trein te bemachtigen. De normale tickets zijn al maanden in het voren uitverkocht en er zijn een beperkt aantal toeristentickets beschikbaar. Ik had geluk, voor de goldentemple express was nog 1 kaartje over. De prijs tot aan Delhi, 1.394 spoorkilometers verderop, was 600 roepies, ongeveer 8,50 euro.

Het slecht nieuws was dat de trein pas om half 11 zou vertrekken en de reis duurt tot kwart voor 7 morgenavond. Heel erg op tijd zat ik al op het station klaar, er was zo geen plek waar ik nog heen wou ergens anders in de stad en dus begon nog maar eens een rondje wachten. De tijd ging op het station tenminste iets sneller voorbij, zoveel bedrijvigheid dat je genoeg afleiding hebt. Toen ik even iets te eten ging halen kwam ik een kapper tegen. Nu ik toch moest wachten ben ik maar naar binnen gegaan. Slechts 65 roepies voor een knip- en scheerbeurt. Voor 50 roepies meer gaf de beste man ook nog een massage erbij. Al met al ben ik er een uur binnen geweest dus eindelijk tijd goed besteed.

Na het eten terug naar het station, het verkeer is eigenlijk best goed te lezen. Het is enigszins vergelijkbaar met Iran, hoewel het hier iets uitvergroot is. Ik zoek mijn heil voorlopig maar in de massa. Als locals oversteken sluit ik me daar graag bij aan.

Eenmaal in de trein bleek ik in de goedkoopste klasse te zitten. Waar we in Iran nog 6 bedden hadden voor 6 mensen zit ik nu op dezelfde oppervlakte met 11 mensen en 8 bedden. De vloer is namelijk ook een prima plek om te slapen hier.

Er lopen constant mensen rond die eten en drinken verkopen. Ik was in de veronderstelling dat op deze lange reis de 3 basismaaltijden inclusief waren, misschien in een andere klasse maar hier heb ik voor het avondeten 200 roepies betaald. Dit zelfde eten had ik vanmiddag ook, toen iets uitgebreider voor 45 roepies. De trein zelf is opzich redelijk comfortabel. Het enige dat ik mis is een vuilniszak. De ramen zijn hier open en dus ben je hier verplicht je afval naar buiten te gooien. Tot nu toe heb ik mijn hele reis het afval altijd netjes weten mee te nemen maar hier is het onmogelijk. Helaas...

Ik verwacht de komende tijd veel in dit soort treinen te zitten. Dit is hét middel om lowbudget grote afstanden af te leggen. Over ruim een week zal ik nog een retour naar Mumbai doen met alle onderdelen voor de fiets. Eigenlijk een best goede manier om overnachting en reizen te combineren.