Jodphur

India, Jodphur

Gisteren kreeg ik om half 10 in de ochtend een lift naar Jesilmir, de plaats waar mijn trein om kwart voor 1 in de nacht zou vertrekken. Genoeg tijd dus om de stad te bekijken. Een paar uur heb ik rondgewandeld, het fort en 1 van de tempels daar bekeken en daar kwam ik tot de conclusie dat het land veel mooie dingen te bieden heeft maar de mensen verpesten niet het toch wel voor me.

Om de tempel in te gaan moet je een entree betalen, helemaal geen probleem. Ik had over de tempel gelezen en dit mag best wat inkomsten genereren uit toerisme. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat je je schoenen buiten moet laten, binnen wijzen ze allemaal mooie dingen aan om te fotograferen, waarvan ik sommige dingen niet eens zo mooi vond maar uit beleefdheid nam ik maar een foto, en dan houden ze binnen hun hand op. En dat naast een bord dat je geen fooien moet geven aan de heiligen omdat die dat volgens het geloof niet aan mogen nemen. Snel naar buiten dus, ik had het gehad. Bij mijn schoenen was een andere bedelaar gaan zitten, toen ik mijn schoenen aan had vroeg hij ook een bijdrage voor het op mijn schoenen passen. Ik heb het gehad met die cultuur van geven geven geven om van alles waar je niet om vraagt.

De trein vertrok uiteindelijk om kwart over 2 om volgens de eerste planning om kwart over 6 aan te komen. Ik had wel verwacht dat dit tijdstip niet gehaald ging worden maar voor de zekerheid toch maar om 6 uur de wekker gezet. Lekker slaapdronken wachten op het station en uiteindelijk was het rond half 8 zo ver.
Mijn transfer naar het hotel was er niet. Ik besloot maar te lopen, de mensen zijn wel hulpvaardig als je de mensen goed uitkiest waar je je vragen aan stelt. Zonder al te veel problemen had ik het hotel gevonden. Hier bleek er geen reservering te zijn. Omdat het nog maar 9 uur was konden ze het bureau in Delhi nog niet bereiken. Uiteindelijk, met genoeg geduld, hadden ze contact en kon ik toch een mooie grote kamer krijgen. Een dag de tijd om de blauwe stad te bekijken om morgenvroeg om half 11 een bus naar Udaipur te nemen.

In Jodphur heb ik eigenlijk niet heel veel gedaan. Ook hier is een burcht waar ik naartoe geklommen ben. Het lijkt allemaal een beetje op elkaar vindt ik en omdat de wifi in het hotel goed genoeg is voor wat research heb ik de dag binnen doorgebracht. Het vervolg van de reis begint enigszins vorm te krijgen, ik heb er eigenlijk wel weer zin in.