En weer weg

India, Agra

Volgens mij heb ik even te maken met een cultuurschok. Nog nooit ben ik zo ver naar het Oosten geweest en nu zie ik pas wat een ontzettend verschil het is met de landen waar ik voorheen ben geweest. Mijn hotel van gisteren was zo goed als de prijs het toeliet. Geen schimmel en geen vieze beesten, daarmee is al het positieve wel gezegd. Wanneer er voor het laatst is schoongemaakt weet ik niet.

Ik was ontzettend moe en had geen zin om gisteren nog bij andere hotels om de prijs te vragen en de kamer te zien. Vanochtend ben ik om half 7 weggegaan uit het hotel nadat ik een hostel had gevonden ongeveer 500 meter verderop. Hoe moeilijk kan het zijn om dat te vinden? Nou, heel moeilijk.

De kaart van Delhi bleek toch niet geladen in mijn telefoon en bij mijn weten zijn er geen echte adressen. Een rondje rond mijn hotel gaf een heleboel andere hotels maar ik had echt geen flauw idee hoe ik het hostel moest vinden. Inmiddels was ik al ruim 100 keer aangesproken door fietstaxi's en tuktukchauffeurs en dit zijn best irritant wezens. Ze laten je gewoon niet met rust.

Op een gegeven moment was er een local die me hielp. Hij jaagde 3 tuktukchauffeurs tegelijk weg. Hij vertelde me dat ik in een redelijk gevaarlijk deel van New Delhi was beland en hij adviseerde me een tuktuk te nemen voor 20 roepies naar het toeristenbureau. Dit leek me een goed plan, daar zouden ze me vast kunnen helpen.

Dit zogenaamde toeristenbureau was alleszins vriendelijk. Eerst dacht ik echt in een loket van een echt toeristenbureau te zitten maar naarmate de dag vorderde heb ik meer en meer het idee dat deze toerist goed uitgemolken wordt. Ze konden me namelijk wel helpen het hostel te vinden maar ze merkten dat ik de stad maar niks vind. Daar hadden ze totaal gelijk in, ik wil uit de drukte weg, ik wil rust.

Omdat ik nog naar Mumbai moet vroeg ik ze een route samen te stellen voor ongeveer 2 weken zodat ik rustig naar Mumbai toe kan reizen. Ze draaiden een route in elkaar door het noord westen van India waarbij ze vervoer en overnachtingen voor me regelden. Dit gebied is me al enkele keren aangeraden door toeristen die ook in India waren geweest. Eigenlijk was het grootste probleem waar ik tot nu toe tegen aan liep het openbaar vervoer dus het leek me een goede deal. Terwijl ze de tickets regelden kreeg ik een auto met privé chauffeur waarmee ik New Delhi kon bezichtigen. Ik heb 2 verschillende tempels bezichtigd en wat meer lokaal voedsel geprobeerd. Best mooi en leuk maar de twijfels over het toeristenbureau begonnen toe te nemen.

Terug bij het bureau waren de tickets voor de eerste 3 dagen klaar. Blijkbaar heb ik een privechauffeur voor die dagen en daarna ga ik met trein en bus verder. Het lijkt allemaal goed te gaan en tot nu toe krijg ik alles wat afgesproken is. Ik lig nu te relaxen in een goed hotel en kan eindelijk rusten. Morgenvroeg ga ik de Taj Mahal bezichtigen bij zonsopkomst, daarna staat mijn chauffeur om 9 uur klaar om me naar de volgende stad te brengen. Deze stad is ongeveer 5 uur verderop en dus wordt het weer een dag reizen.