In de woestijn

India, Khoohdi

Gisteren heb ik een dag voorbereidingen getroffen voor het vervolg van de fietstocht. Allerlei informatie heb ik kunnen vinden over het grensgebied van India en Myanmar. Conclusie van dit onderzoek is dat het mogelijk moet zijn om er over land door te komen maar het zal een goede planning vereisen en hier en daar geluk.

Om ongeveer kwart voor 12 vertrok mijn trein voor weer een nacht onderweg. Dit maal een rit van 12 uur tot bijna het uiteinde van India, de weg die ik normaal gesproken over land genomen had als er tussen India en Iran niet zo'n probleemgebied was geweest.

Ik begin meer toeristen te ontmoeten, in de trein, op het station en ook hier in de woestijn tijdens een tocht op de kamelen naar een mooie plek om de zonsondergang te bekijken. Ik kom langzaam aan aan meer informatie en blijkbaar hebben veel toeristen moeite om de mensen hier te vertrouwen. De algehele conclusie is dat dit komt doordat er voor alles een tip gevraagd wordt. Als voorbeeld kwam er een jongen zingend door het zand aanlopen. Hij bleef bij ons staan terwijl hij het liedje afmaakte en daarna verwachtte hij geld. Het blijft vreemd maar gelukkig kan ik nu mijn verbazing over de gang van zaken delen met andere toeristen.

Los van de voor mij vreemde cultuurverschillen was vandaag toch maar weer een prachtige dag. Vanaf het treinstation kreeg ik een pick up service voor de laatste 50 kilometer. Een weg die perfect was voor de fiets, geen verkeer en redelijk strak asfalt, met een prachtig uitzicht brachten me naar deze plek. Hier aangekomen stonden de kamelen klaar om mij met 2 toeristen uit Australië naar de woestijn te brengen. Enige nadeel was dat ik tot zonsondergang nog niks had gegeten, ik had op ontbijt in de trein gerekend maar ik zal de bezorger gemist hebben. In de avond werd dit ruimschoots goedgemaakt met een buffet met allerlei soorten Indiaas voedsel. Ik hou echt van deze keuken en heb me dan ook niet ingehouden tijdens het avondeten. Heerlijk om met een groep mensen buiten te zitten rond een kampvuur terwijl er een traditioneel bandje uit de regio muziek aan het spelen is!

Hallo Sjoerd ik wordt er jaloers op als ik de fotos bekijk dan moet het weer goed zijn en dan jij op een kameel of drommedaris prachtig het ga je goed groetjes Bertus