Vergelijkend waren onderzoek

Duitsland, Iserlohn

Het liep vandaag wat anders dan verwacht.
In Frankrijk hebben we een ziekenhuis van binnen bekeken in verband met mijn enkel.
Nu hebben we een Duits ziekenhuis bezocht. Een spontaan wondje op Elwienke's buik is open gegaan. De huisarts stuurde ons gelijk door naar het ziekenhuis en die hebben het behandeld. Kregen veel verband mee en moesten antibiotica bij de apotheek halen en dan moet het vanzelf dicht groeien.

Het Duitse ziekenhuis zag er beter uit dan het Franse maar ik denk dat het in Nederland nog wel stukken beter is.

En ze weten allemaal niet hoe ze met de verzekering van buitenlandse patiënten moeten omgaan.
In Frankrijk moest ik gelijk betalen.
De Duitse huisarts stuurde ons zonder rekening gelijk door. Was waarschijnlijk te moeilijk.
Wat het ziekenhuis doet met de rekening wachten we af.
En de apotheek gaf de pillen mee en ik kon gelijk €31 afrekenen.

Een korte uitleg van de gezondheidszorg in Duitsland. Je hebt hier twee 'smaken'. Het Ziekenfonds ("Kasse') en Privat. (Particulier verzekerd). Het Nederlandse systeem wordt in Duitsland zo geïnterpreteerd dat jullie 'privat versichert sein'. Dat betekent: Jullie krijgen een rekening die je (waarschijnlijk) direct moet betalen, maar die je wel bij je Nederlandse zorgverzekering kunt declareren. Let op, je bent via deze zorgverzekering sowieso in Duitsland verzekerd. Vaak is een aparte reisverzekering zelfs overbodig. Zelf ben ik "Kasse". Dat betekent dat ik altijd moet wachten totdat de Privatversicherten behandeld zijn; ik slechts de allernoodzakelijkste zorg krijg aan geboden en een afspraak moet maken om mijn dood vast te kunnen laten stellen. Daarvoor betaal ik natuurlijk aanzienlijk minder.

G.P. Hermans 2023-08-28 16:09:55

Het is wat, Never a dull moment mwt jullie. Ook natuurlijk een keer wat anders dan alleen maar mooie gebouwen e.d bekijken. Ziekenhuizen zijn op zich ook een hele ervaring

Mimi 2023-08-28 17:37:15

Jeetje ik schrik me rot, wat een toestanden! Zeker met de verzekeringen. In Australië behandelen ze alle Nederlanders voor niks, je moet alleen de ambulance betalen, die MEGA DUUR is, Aussies worden als tegenprestatie in Nederland ook voor niks behandeld, maar ze zijn een dief van hun eigen landelijke portemonnee, er gaan niet veel Aussies naar Nederland. Wens jullie sterkte en beterschap toe! Groetjes Frances

Frances 2023-08-28 17:49:25

Nou zeg, zo leren jullie ook de ziekenhuizen en de medische zorg in het buitenland kennen. De stand is nu dus 1-1 tussen jullie. Beterschap voor Elwienke. Sterkte.

Paula 2023-08-28 18:04:29

Wat vervelend , maar met antibioticum moet het wel goed komen! Succes!