Kvitdalen, Snohetta en de kopermijn van Folldal

Noorwegen, Innlandet

Eerst rijden we een stuk van de Kvitdalen. Een weg berg op langs een rivier. We zien er mooie koeien en veel schapen in een natuurlijke omgeving.

Dan naar Viewpoint Snohetta. Je kijkt vandaar op de zogenaamde Rendier-bergen. Die waren echter niet te zien. Wel een paar Muskesossen. Een bisonachtige die hier het hele jaar doorbrengen.

Vanmiddag bezoeken we een oude kopermijn uit 1748 in Folldal.
Dit gebied ligt erg afgelegen. Daardoor maken de transport kosten het erts duur. In 1870 was de mijn niet meer rendabel.
In 1904 maakte electrificering de mijn wel weer rendabel. Tot 1931.

Er is nu weer een toenemende vraag naar koper. Dus misschien gaat de mijn nog eens weer open...

Schattig de familie schaap en de stoere muskusos! Jullie zien nog eens wat! Kijk mijn ogen uit, wat een land is Noorwegen toch. Het weer ziet er goed uit, hopelijk blijft het zo. Wens jullie een goed weekend toe. Hier alles goed, groeten uit een zonnig Laren! 💁‍♀️😘🌞Frances

Frances 2022-07-01 17:52:36

Wat een prachtige natuur!!!!! Niet nr.147 maar die ossen bezitten een heerlijke biefstuk.............

Ingrid 2022-07-01 18:10:14

Zijn die muskusossen bestemd voor vlees? Leuk al die dieren in het wild. Bijzonder ook die mijn. Het blijft prachtig daar, mooi land!

Paula 2022-07-01 19:38:13

Nu ik die vachten zie liggen, weet ik nog dat ik er daar ergens een gekocht heb. Toen we na een maand thuis kwamen vielen alle haren uit en lag het hele pand onder de troep . Hij was duidelijk in de rui of het was een oud beest . Nou ga maar weer verder op jullie prachtige reis! Groeten van hier! Jullie