Höxter - Eemnes

Nederland, Eemnes

De 371 km naar huis gingen vlot en voor drie uur waren we thuis.

Op woensdag 25 augustus begon onze reis.

Zaterdag 2 oktober kwamen we weer thuis in Eemnes aan.

Met de auto reden we 3149 km en we hebben 993 km gefietst.

We stonden op 9 campings en waren ruim 5 weken op vakantie.

We begonnen in Bernburg. Een mooie stad met een tragisch verleden: De vernietiging van 14.000 nutteloze medemensen.
Dan naar Selb, vroeger bekend van de vele porselein fabrieken die er gevestigd waren. Er is niet veel meer van over maar wel mooie natuur in de omgeving.
Passau is een mooie en drukke stad en Schärding was een onverwacht heel mooie Barokstad.
Kamperen in een ruime achtertuin en midden in het dorpje Fertõrákos (HU) was wel heel bijzonder. Net als de Neusiedlersee waar je geen kust ziet omdat er langs de zuid rand een kilometer riet staat. Het fietsen tussen de vele wijn gaarden was prachtig.
Petronell-Carnuntum: Kamperen waar vroeger de Romeinen woonden. En tegelijk met de Paus Bratislava bezoeken. Een belevenis.
En dan Tsjechie in, Jihlava en Litomerice. Altijd weer mooi dat land en lekker eten en drinken.
Bautzen is een stad in Duitsland die niet op de gebruikelijke vakantie routes van Nederlanders ligt. Maar wel aan te raden om er eens op bezoek te gaan. Erg mooi met al die prachtige torens.
Voor Höxter geldt eigenlijk het zelfde. Een onbereikbaar plaatsje maar zeker waard om er toch eens te gaan kijken.

Weer veel genoten van veel taart, bier en lekker eten en van natuur, bloeiende oevers en bermen, mooie stadspleinen, kerken en kasteeltjes.

Het werd niet de Altweibersommer waar ik op gehoopt had. Door de plannen aan te passen hebben we toch wel heel veel kunnen fietsen. Het was een geslaagde vakantie.

Nog een paar observaties:
De verschillen in de Corona regels zijn toch wel erg groot. Per land, per deelstaat en zelfs per stad wordt er anders mee om gegaan. We hebben 9 landen bezocht dit jaar: Duitsland, Belgie, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Liechtenstein, Hongarije, Slowakije en Tsjechie. In Oostenrijk zijn ze het strengst. Regelmatig moet je een vaccinatiebewijs tonen. Wat ze met een internationale QR code moeten weten ze niet. In Duitsland maakt het vaak niet zoveel uit wat je toont. De QR scannen ze niet maar zeggen wel dat het goed is. En in Hongarije lijkt het wel of Corona niet bestaat. Geen controles, geen mondkapjes en begroeting zoals we twee jaar geleden in NL ook gewend waren.

De verschillen in benzine prijzen zijn ook groot. In Hongarije €1,30 per liter. Oostenrijk en Tsjechië €1,40 per liter. Duitsland €1,60 per liter en dan Nederland € 1,80.
Wat ook verschillend is hoe men met afval scheiding om gaat. Elke camping moet je eerst inventariseren wat in welke ton mag. Soms mag blik wel bij het plastic maar soms ook niet…
In Hongarije en Tsjechië hebben ze nog geen Euro’s. Gelukkig kun je bijna overal pinnen en hoef je dus geen geld te wisselen. En de campings kon je cash betalen in Euro’s.

Blij dat jullie er weer zijn!

Ellen 2021-10-02 19:25:22

Om te watertanden die afscheidsmaaltijd. We keken met veel plezier naar jullie en de bijzondere verslagen en foto's. Leuk dat jullie weer in Eemnes zijn. We zijn benieuwd voor hoelang!!