De ruimte in . . . . ?

Frankrijk, Toulouse

Een beetje bewolkte dag met een lekkere temperatuur, 25 graden.
Toulouse is het centrum voor lucht en ruimtevaart in Frankrijk. Dinsdag hebben we al de enorme complexen van Airbus gezien. Nu bekijken we aan de andere kant van de stad de Cite de l'espace. Vele modellen van ruimtevaartuigen op ware grootte en heel veel uitleg. Onder andere in een IMAX theater en in een Planetarium.
Leerzaam en bijzonder om zo'n enorme Ariane raket te zien.

Rond 19 uur zijn we nog even naar het begin van de landingsbaan gefietst. 1 km van de camping. En we hadden geluk. Één van de grootste transport vliegtuigen kwam net over. De Airbus Beluga X2L. Dit is een uitgebouwde Airbus 300. Speciaal gebouwd om grote vliegtuig onderdelen te vervoeren. Airbus bouwd op 11 verschillende plaatsen in Europa vliegtuig delen en die worden dan uiteindelijk in bijvoorbeeld Hamburg samengevoegd tot een heel vliegtuig. Er zijn een stuk of 6 van deze belugas en wij zagen dus nr 2.

Voor meer info: https://www.airbus.com/en/newsroom/news/2019-03-the-belugaxl-delivers-an-extra-large-role-for-its-team-of-loadmasters

Interessant allemaal, knap om deze apparatuur samen te stellen! Fijne avond, groeten Frances

Frances 2023-06-29 16:55:40

Leuke dag en speciaal voor jou Herman, met jouw interesse.

Paula 2023-06-29 19:05:11

Wauwww, wat indrukwekkend. Lijkt me te gek om echt aante raken . Super interessant, wat een ontwikkelingen...........