De Zuil van Naurouze

Frankrijk, Montferrand

De temperatuur is een stuk aangenamer vandaag. 25 graden.
We fietsen naar het hoogste punt van het Canal. Dat ligt op 190m boven zee niveau. Het water uit het bassin waar we gisteren waren kan nu kiezen of het naar de Middellandsezee (oost) of naar de Atlantische oceaan (west) wil stromen via de vele sluisjes. Vandaag hebben we er ook weer een aantal gezien.

31 km.

Het Canal du Midi is in 14 jaar aangelegd en werd in 1681 geopend. Pierre-Paul Riquet heeft het bedacht en uitgewerkt.
Een kanaal van 240km lang dat door de vele sluizen 190m afdaalde om in de Middellandsezee te stromen. Ongelooflijk knap!
De vaarweg naar het westen is iets eenvoudiger. Het grootste deel gaat via de Garonne rivier.

Drie eeuwen was het Canal een belangrijke transport route voor handelswaar, waaronder graan en wijn. Daarna nam de trein die functie over. En nu zijn het alleen nog plezier vaartuigen.

En dit historische project wordt nu instand gehouden door de Franse overheid. De boten hoeven niet eens te betalen als ze door een sluis gaan. Jammer want van de opbrengst zouden de fietspaden dan wel wat verbeterd kunnen worden.
  • --
Nog wat opmerkingen over de camping:
13 avenue Martin d'Auch ,
11400 Castelnaudary

CAMPING MUNICIPAL
DE LA GIRAILLE
pour des vacances en plein air

Op deze gemeente camping betalen we €19 per nacht, inclusief 16A electra. Er waren, eind juni, hooguit 8 plekken bezet per nacht. Voor de gemeente moet het verliesgevend zijn. De hele dag iemand in de receptie en elke morgen tussen 8 en 9 iemand die het sanitair schoon spuit. Niet zo'n handig tijdstip. De gemeentelijke plantsoenendienst zal alles wel onderhouden dus komt het verlies nooit in de boeken.

Op zich zijn de voorzieningen wel Oke. Helaas zijn de kampeerplekken aan de kant van het kanaal en het sanitairgebouw 160m verder op en ook nog 10m omhoog.

Wifi alleen bij de receptie.

Het ziet er allemaal heel pittoresk uit! En geen grote mensen massa’s! Wat je zegt de fietspaden hebben zeker een update nodig! Wat dat betreft kunnen de Fransen eens naar Nederland kijken! Het is gelukkig niet meer stik heet, gelukkig koelere temperaturen. 😎🌞. Zo mag het van mij blijven. Gr Frances

Frances 2023-06-26 16:40:44

De Fransen hebben ook veel kennis over waterbouwkunde. Maar het is geen delta zoals Nederland. Mooi om te zien met de natuur erom heen. Gelukkig voor jullie nu een aangename temperatuur. Groet van ons.

Gosse en Marijke 2023-06-26 17:13:44

Mooi jouw verhaal en foto's over de geschiedenis van het Canal. Camping ... informeren, misschien dat je campings mag beoordelen voor de ANWB. Heerlijk niet meer zo erg warm.