Terug naar Eemnes

Nederland, Eemnes

Na 5250 km zijn we weer in huis. Het was wel druk op de weg. Maar met een klein omweggetje bij Amersfoort ging het toch vlot.

Dank voor al jullie reacties!
  • --------------------------
En hier dan de wetenswaardigheden en samenvatting:

Op 31 mei begonnen we aan onze reis en op 20 juli kwamen we weer thuis in Eemnes aan.

Met de auto reden we 5250 km en we hebben 629 km gefietst.
De goedkoopste benzine kostte €1,76/liter en de duurste €2,80.

We stonden op 15 campings en waren 7 weken (50 nachten) op vakantie. De goedkoopste camping kostte €20/nacht en de duurste (in Oslo) €46/nacht. Gemiddeld waren per overnachting €29,30 kwijt.

We begonnen in Buchholz, Duitsland. De caravan stond op natuurcamping Buchholz in het (voormalige) Hertogdom Lauenburg. Een mooi fietsgebied en we genoten van een asperge buffet bij de buurman van de camping.

De pinksterdagen brachten we door op Rugen. Een mooi vakantie-eiland dat je via een brug kunt bereiken en waar je met een stoomtrein kunt rondrijden. Prachtige natuurcamping met enorm grote plaatsen. We bewonderden het nieuwe huis van de broer en schoonzus van Elwienke in Binz. En we verwonderden ons weer over het kilometers lange hotel dat Hitler in Prora bouwde.

Met een heel snelle catamaran-ferry staken we in 2 uur over naar Ystad in Zweden. Een mooi stadje met veel vakwerkhuizen.

Bij Göteborg staan we op een zeer slechte camping in Lilleby. Rommel, drassig, toiletgebouw is 200m ver weg. Gelukkig is Göteborg en de fietstocht er naar toe wel mooi. En we ontdekken dat de Kaneelkoeken hier heel lekker zijn.

Gelijk met Willem Alexander, Maxima en Amalia zijn we in Oslo. Een grote efficiënt geregelde camping en daar moet je dan ook fors voor betalen. Op de fiets naar Oslo is goed te doen. Helaas ging bij het parlementsgebouw in Oslo één van onze fietsen stuk. De tweede dag met de bus de stad in. Het Vigeland park met indrukwekkende beelden blijft prachtig. Oslo heeft een relatief klein mooi centrum. De Holmenkolmen Ski Schans moet je ook bezoeken als je hier bent. Je kunt tegenwoordig met een ZIP-line van de schans af. Dat had ons wel leuk geleken maar helaas was de zip-line buiten gebruik toen wij er waren. Jammer.

Borgund heeft een mooie en best bewaarde Staafkerk uit 1180. Van daaruit rijden we door de langste auto tunnel van de wereld (24,5 km) naar de Flamsbana voor een schitterende tocht met de trein die 865m omhoog gaat.

We verplaatsen ons met auto en caravan naar Gaupne in het Nigardsbreen natuurreservaat. Steken daarbij met een pont een fjord over. Van hieruit bezoeken we de enorme Gletsjer. Een enorme klimpartij om daar te komen. En elk jaar moet je 30m verder klimmen want zoveel ijs smelt weg ieder jaar.

Van Gaupne naar Lom rijden we over de beroemde route 55 door de sneeuw. Zoveel sneeuw hadden we niet verwacht en het was erg mooi. En al die haarspeldbochten met de caravan…

Op de Dalsniba heb je van 1476m hoogte een prachtig uitzicht over de Geiranger Fjord.

Vanuit Andalsnes bezoeken we de Atlantische route. Een weg over allemaal eilandjes die met bruggen verbonden zijn. Heel bijzonder. Daarna doen we nog 11 haarspeldbochten de Trollstigvegen op. Een uitdaging voor de auto en prachtige uitzichten.

In het Kvitdal op de Noorse hoogvlakte zien we heel veel schapen en mooie natuur.

Grappig om in Lillehammer te kamperen op het Olympiapark. Daar waar in 1994 de Olympische medailles voor het langlaufen werden verdeeld.

De Vikingskipet in Hamar was indrukwekkend en veel groter dan we gedacht hadden.

Met een behoorlijk grote veerboot steken we over van Göteborg (S) naar Fredikshavn (DK). Op camping Tolne ligt een onderdeel voor ons te wachten om de defecte fiets te repareren. We kunnen er nu weer met de fiets op uit.

Naar het noordelijkste puntje van Denemarken gaan we per trein en fiets. Hier bij Skagen is het wel erg toeristisch maar ook mooi en gezellig.

De kleurrijke kunst in het Trapholt museum (Kolding) is zeer de moeite waard.

We maken nog een laatste tussenstop op de Luneburger heide. Mooie natuur die grotendeels wordt ingenomen door enorme oefenplaatsen voor het leger. We hadden geluk want we zijn er precies op de dag dat deze voor fietsers worden opengesteld. En daarmee sluiten we deze geslaagde vakantie af.

Nog een paar observaties:

In Noorwegen, Zweden en Denemarken hebben ze nog hun eigen nationale valuta: Kronen. Geen Euro’s dus. Gelukkig kun je overal pinnen en is het niet meer nodig om cash geld uit een automaat te halen.

Het is wel gezond om in Noorwegen en Zweden op vakantie te gaan. Alcoholische drank is zo duur dat je minder drinkt!

In Noorwegen heb je veel wegen, bruggen en pontjes waar je tol moet betalen. Ook op enkele plekken in Zweden. Dit wordt afgerekend door het kenteken van de auto te fotograferen. Daarna moet je ongeveer twee maanden wachten voor je de rekening thuis krijgt. Wij zijn dus nu in verwachting van de rekening. En we hebben geen idee wat ons te wachten staat…

WELKOM THUIS! Groeten, Frances

Frances 2022-07-20 18:00:10

Welkom thuis,was weer geweldig om mee te mogen reizen 👍🏻

mimipool@gmail.com 2022-07-20 18:08:25

Weer veilig thuis, welkom. Ik heb mee kunnen genieten van jullie prachtige vakantiereis door Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen.

Paula 2022-07-20 18:16:47

Welkom thuis. Rustig landen na zo’n lange trip. Dat lukt wel met deze temperaturen denk ik. Veel plezier hoor!

Maria 2022-07-20 19:08:05

fijn dat jullie er weer zijn !

ellen 2022-07-21 08:49:18

Prachtige reis gemaakt en goed te weten dat jullie weer thuis zijn !!

Gosse en Marijke 2022-07-23 14:37:31

Straks kijken we verder. Fijn hoor stoere lui!@