Ballestas eilanden en het Paracas natuurreservaat

Peru,

Met een boot gaan we naar de Ballestas eilanden die 20km voor de kust liggen. De boottocht voert langs de kust, langs oude visconservenfabrieken om een blik te bieden op de Candelabro, een indrukwekkende geoglief van een driearmige kandelaar in een zandduin langs de baai. Het is een enorme tekening van 128 m lang en 78 m breed, waarvan de diepte varieert tussen de 10 en 60 cm. Waarschijnlijk is deze tekening eeuwen bewaard gebleven dankzij het constante klimaat. Het waait hier nauwelijks en de neerslag beperkt zich tot hooguit 1 of 2 mm per jaar. Toch zijn de wetenschappers het onderling oneens over de ouderdom van de tekening. De speculaties lopen uiteen van een onbepaald tijdstip v. Chr. tot aan enkele eeuwen geleden. Bovendien zien sommigen het als een afbeelding van de sterrenconstellatie van het zuiderkruis, terwijl anderen er een gestileerde cactus in zien. De cactus was een machtssymbool in de Chavíncultuur die zich verder noordelijk aan de kust ontwikkelde. Er blijft dus een zeker mysterie rond deze tekening hangen. Hierna voert de boottocht naar de eilanden voor de kust. We krijgen informatie over de vele vogelsoorten op de eilanden en over de guano die lange tijd een belangrijk exportproduct was. Arbeiders zijn ook tegenwoordig nog boven op de rotsen aan het werk om de vogelmest af te schrapen. Ze hebben daar zelfs hun kampement opgeslagen. Veel guano gaat tegenwoordig naar Spanje en levert daar ongeveer 50 dollar per kilo op. Daarna volgt het meest spectaculaire aspect van de tocht, namelijk de zeeleeuwen. Op de stranden van de eilanden en op de rotsformaties daarvoor strekken honderden van deze dieren zich uit en laten hun hese geblaf horen. Daarnaast zijn veel vogelsoorten te zien: grijze zeemeeuwen, gieren, scholeksters, jan-van-gents, aalscholvers en zelfs Humboldtpinguïns. Het is niet voor niks dat deze eilanden wel als de Galápagoseilanden van Peru worden aangeduid. De boot vaart rond de verschillende eilanden om zowel een blik te bieden op de prachtige rotsformaties en grotten als op de indrukwekkende fauna die je hier aantreft. Rond 10:30 uur zijn we weer in Paracas terug en genieten van koffie en cake.

Dan op een gehuurde mountainbike naar Het Paracas natuurreservaat. Het strekt zich uit over het schiereiland en het kustgebied ten zuiden daarvan en omvat ongeveer 117 ha land- en 217 ha zeeoppervlakte. Het is een gebied waar zich, dankzij de gunstige geografische en klimatologische omstandigheden, vele diersoorten hebben ontwikkeld. Bij de ingang van het reservaat staat een klein museum met informatie en foto’s van onder meer de vleermuizen, de hagedissen, de schildpadden en de vossen in het gebied. Verder zijn er flamingokolonies en worden er geregeld condors gesignaleerd die vanuit de bergen hierheen vliegen om zich te voeden met jonge zeehondjes of placenta’s.

De fietstocht is 33km en was best zwaar op de te kleine en slecht onderhouden fietsen en de flinke heuvels tot 77m. Maar voor €7 per dag mag je ook niet veel verwachten.
We hebben het volbracht en het was een geweldige ervaring om zo door een woestijn te fietsen. En heel veel beesten gezien. Zie de foto's (een kleine selectie van de honderden).

Straks nog naar een vis restaurantje en morgen uitrusten (met een taxi naar een pisco en wijn proeverij 😉)

Dag Herman, We denken dat je onze reis ook een stuk gevolgd hebt, die nu bijna ten einde is. We hopen dat jullie een fantastische tijd tegemoed gaan en hopelijk de juiste kleren bij :-) Geniet ervan !! Stefaan & Anne

Stefaanne 2019-05-25 15:59:37

Ja, jullie hebben een mooie reis gemaakt en ook mooie foto's. Wij gaan niet naar de zoutvlaktes dus hopelijk ontlopen we de kou. Toen wij nog thuis waren zag ik al dat jullie vaak warm gekleed waren en wij hebben toen ook maar wat extra vesten en lange broeken ingepakt. Bedankt dus.