Cusco - Eemnes

Peru, Callao

Heerlijk geslapen.
Om 10:40 uur met de taxi naar het vliegveld van Cusco.
Anderhalf uur vliegen naar Lima.

De vlucht naar Amsterdam vertrekt pas om 19:55 uur. In een leuk restaurantje (Pikeos) eten we wat en brengen de tijd door.

Na elf en een half uur vliegen komen we dinsdag 18 juni op Schiphol aan.
  • -----------------------------------------------------------

Van 20 mei tot 17 juni hebben we een fantastische reis door Peru gemaakt. Better Places (https://www.betterplaces.nl/ ) had het allemaal goed geregeld. Zo goed zelfs dat wij in het droge seizoen toch konden ervaren hoe nat het kan zijn in het Amazone regenwoud ;-)

Met auto, bus, boot, trein en vliegtuig legden we bijna 4000 km af in dit prachtige land waar nog lang niet alle wegen geasfalteerd zijn.

Onze ervaringen:

Dat de Peruanen heel erg vriendelijk en behulpzaam zijn, maar op slag veranderen als ze achter het stuur in een auto zitten en zich dan gaan uitleven op hun toeter (met name in Lima en Nasca);

De chaotische drukte in Lima;

Dat er hier al 2000 jaar enorme bouw-kunstenaars leven maar het millimeter werk van de Inca's zo'n 600 jaar geleden met blokken steen van 160.000 kg is echt ongelooflijk is;

Heel veel mooie bloemen, lekkere vruchten en een grote verscheidenheid aan, voor ons, toch wel bijzondere dieren zoals o.a. Pinguïns, Condors van 2.80 m, aapjes, vlinders, Lama's, Alpaca's en Kaaimannen;

Dat ze er best lekkere wijn maken en dat de Pisco Sour ook bij ons thuis gemaakt gaat worden net als de Lomo Saltado;

Dat Cerveza Cusqueña, bier gebrouwen op 3600 m hoogte, heel goed smaakt;

Dat de Nazca lijnen erg indrukwekkend zijn om te zien en altijd wel een mysterie zullen blijven;

Het leven op grote hoogte doet meer met je lichaam dan verwacht. Bijna 14 dagen zaten we boven de 3000 m. Door minder zuurstof in de lucht ga je sneller ademen waardoor je vocht verliest. Dat moet je weer aanvullen door veel te drinken (en helaas, geen alcohol want dat werkt vochtafdrijvend!). De stofwisseling wordt trager en daarom geen zware maaltijden voor het slapen gaan. Door de droogte gaan je neus slijmvliezen opzetten. Daar moet je dus ook aan wennen. En als je op bijna 5000 m uit de auto stapt dan lijkt het er toch wel op of je te veel gedronken hebt;

Dat Alpaca's lekkere knuffel dieren zijn (die ook kunnen bijten) maar een Alpaca steak ook wel erg lekker is. Een stukje Cavia hebben we wel geproefd (niet erg bijzonder) maar een hele Cavia aan een spies op ons bord ging ons toch te ver.

Dat er nog groepen zijn, op de riet eilanden en in het regenwoud, die heel erg afgezonderd leven; eigenlijk geen toekomst hebben maar ook niets anders kunnen; waar het gebruikelijk is dat meisjes van 14 en 15 jaar al kinderen krijgen; dat er veelal sprake is van gerangeerde huwelijken; De belangrijkste redenen dat men toch op deze wijze blijft leven is het respect voor hun voorouders die deze veilige plekken om te wonen ooit gekozen hebben;

Dat we nu weten hoe je koffie maakt;

Dat de Peruviaanse spoorwegen rijk worden van de luxe treinen voor toeristen die naar de Machu Picchu willen en dwars door de straten van Agua Caliente rijden;

Dat er hier geen Noordpoolster aan de hemel staat maar een Zuiderkruis;

Dat er nog plekken zijn zonder telefoon en internet;

Dat we genoten hebben van deze reis die aan het einde wel iets anders liep dan gepland, door de hevige regen, en we ons daardoor terecht zorgen maakten over het missen van onze terugvlucht. Gelukkig liep het goed af en was dit, achteraf gezien, ook wel weer een bijzondere ervaring.

Geweldig wat een reis, De moeite waard om een strik om te doen...………………………………………………………….

Ingrid v. M. 2019-06-21 00:08:23

Een prachtige reis met een heel spannend einde !!