Rustdag in Dong Hoi

Vietnam, Thành phố Đồng Hới

We hebben een rustdag vandaag. Maar goed ook want het wordt 35 graden. Gelukkig wel een beetje wind.

Iets noordelijker van ons hotel ligt het echte strand. We wandelen er heen, zien een prachtig strand en bijna geen mensen. We verbazen ons dat er miljoenen zijn uitgegeven aan een mooie boulevard maar dat alles er nu verwaarloosd uitziet.

En gaat er iets mis met de ontwikkeling hier. Het deed mij een beetje denken aan de Russische zwarte zee kust waar we in 1980 waren. Gaf een zelfde verwaarloosde indruk. Verschil was wel dat daar zoveel mensen waren dat ze op het strand moesten staan. Voor liggen was gewoon geen ruimte, behalve dan die 100m die voor buitenlanders waren gereserveerd.

En ondanks dat het hier dus mislukt zijn ze nu de landtong tegenover het hotel aan het ontwikkelen. Maar waarvoor...

Van twee personen horen we dat het communistische bestuur nogal wispelturig is. Een bestuurder die tegen zijn pensioen aan zit wil nog wel eens goedkeurende handtekeningen zetten. De ontwikkelingen beginnen dan maar zijn opvolger kan enige tijd later er heel anders overdenken en alles weer stoppen. Steekpenningen schijnen niet nog wel eens te helpen.

Bij de politie is het ook nogal corrupt vertelde men ons. Als je wordt aangehouden in het verkeer laat je ongevraagd zien hoeveel geld je bij je hebt. De helft verdwijnt dan in de zak van de agent en je kunt verder rijden. Of je betaald een officiële boete die twee keer zo hoog is.
Alleen met goede connecties of veel geld kom je bij de politie.

We wilden gaan eten bij restaurant "in de zevende hemel". Die bleek op maandag gesloten. 6 dagen voor de gasten een de zevende voor zich zelf! Heel verstandig. We zijn toen een BBQ restaurant binnen gegaan. Bleek een goede keus.
Het restaurant was Koreaans. Grappig want voor het WK voetbal speelde op dat moment Zweden tegen Korea wat op een groot scherm te zien was. Toen wij lieten blijken voor Zweden te zijn toen de penalty er in ging vonden ze dat wel prima.

Ze hebben daar behoefte aan een goede wethouder die er struktuur, orde en regelmaat in brengt zo te lezen....of vind je het daar te warm Herman?

Ingrid v. M. 2018-06-18 12:11:30

Ja hier zou je heel wat moois kunnen realiseren. En de warmte die overleef ik wel maar of ik aan het politieke systeem zou kunnen wennen...