Huacachina wijn en pisco tour

Peru, La Maquina

Met een gammel en rammelend busje werden we vanmorgen naar Huacachina gebracht. De bus zou er een uur over doen maar dat werden er bijna twee en we begonnen ons zorgen te maken of we wel in de goede bus zaten.
Dat bleek wel het geval want een gids stond ons keurig op te wachten en nam ons eerst mee naar de oase van Huacachina. Die ziet er mooi uit en wordt nu kunstmatig instant gehouden want het water werd steeds minder.

Daarna begon de pisco tour. Met een auto eerst naar een kleine ambachtelijke wijn en pisco maker. Hier worden de druiven nog door dansende voeten geperst. Helaas is het nu geen oogst seizoen. Voor de pisco worden ook de schillen en pitjes nog extra geperst. De meeste druiven worden voor de pisco gebruikt. De most laten ze een paar weken gisten in kruiken en daarna volgt de destillatie wat de pisco oplevert. +40% alcohol. Het lijkt erg veel op het Italiaanse grappa (die eigenlijk alleen van de wijn schillen wordt gemaakt).

Natuurlijk mochten we ervan proeven.

Daarna over een landweg naar de oudste wijn en pisco maker van Amerika (1540). Die heeft alles wel gemoderniseerd. Hier ook weer proeven natuurlijk. We vonden de ambachtelijke toch lekkerder!

Met een snelle auto werden we daarna weer teruggebracht naar het hotel in Paracas waar we nog een lekker eettentje gaan opzoeken.