40km voor een Rembrandt

Frankrijk, Le Mas-d'Agenais

In 1804 kocht een militair in Duinkerken een schilderij Christus aan het kruis. Hij schonk het aan de Sint Vincent kerk in zijn woonplaats Le Mas d'Agenais.
In 1959 ontdekte men bij een restauratie in het Louvre dat het om een Rembrandt ging. Het is gesigneerd en gedateerd 1631.

Sinds 2022 hangt het weer in de kerk in een beveiligde en geklimatiseerde ruimte.
De waarde wordt nu geschat op €90 miljoen.

Dat wilden wij dus wel even zien. We fietsten 20 km langs het Canal oostwaarts naar het mooie oude stadje Mas d'Agenais. Dan even een stevig klimmetje en we staan voor de kerk. En daar hangt het topstuk achter een dikke glasplaat.
Wel grappig dat we het helemaal voor ons alleen hadden. Er was niemand anders in de kerk.

Daarna koffie met cake en grotendeels over de gewone weg terug. Dat gaat toch iets makkelijker dan over het grindpad langs het Canal. En je ziet ook nog eens wat anders.

42 km

Rembrandt moet eens weten, wat voor omzwervingen zijn schilderij heeft gemaakt! Het is niet knal vol met toeristen in Frankrijk! Het ziet er zo mooi en rustig uit. Veel demonstraties elders door de Franse bevolking, het is er behoorlijk onrustig! Groeten aan de stralende bloem tussen de zonnebloemen en voor jou ook natuurlijk! Frances

Frances 2023-07-04 16:10:25

Wat een zonnetje in het Zonnebloem veld,neem aan Hetman dat je die geplukt hebt🌞

Mimi 2023-07-04 18:08:02

Bijzondere zonnebloemen daar 😍. Geen Herman-paadjes deze keer dus, maar een gewone weg om te fietsen 👍 De schilderijen van Rembrandt gaan zo over de hele wereld en zijn gelukkig overal te bewonderen.