Susteren - Eemnes

Nederland, Eemnes

Na 2270 km zijn we weer in huis. We ontsnapten net aan een file bij Den Bosch waar de A2 voor anderhalf uur werd afgesloten i.v.m. een ongeluk met 7 auto’s.

Dank voor al jullie leuke reacties!
  • -------------------------

En hier dan de wetenswaardigheden en samenvatting:

Op 24 aug begonnen we aan onze reis en op 27 september kwamen we weer thuis in Eemnes aan.

Met de auto reden we 2270 km en we hebben 480 km gefietst.

Eerst maar even de tegenvallertjes:
1) Het gedoe met de lekke banden van Elwienke bij het Lac de Der.
2) Jammer dat de dorpen beginnen uit te sterven en bakkers en restaurants vaak gesloten zijn.
3) We waren de Drone en de fietshelmen vergeten mee te nemen uit Eemnes.
4) Een domme fransman die bij het uitrijden van een parkeerplaats onze achterdeur beschadigde en dat zelfs de politie nodig was voordat deze man zijn rijbewijs en verzekering wilde laten zien. Onze verzekering gaat het nu oplossen en verhalen.
5) Dat wat eetbare spullen en een gereedschap setje uit mijn fietstas werden gestolen op de camping. Later hoorden we dat er ook fietsen waren gestolen dus we hebben geluk gehad.
Jammer allemaal maar verder hebben we het weer heel goed gehad en genoten.
6) en dan ben ik op de camping aan de Doubs een bril verloren. Had hem niet op maat ging aan mijn shirt. Is waarschijnlijk bij wat klusjes, zoals water halen, er af gevallen tussen de herfst bladeren. We hebben behoorlijk gezocht maar zonder succes. Gelukkig heb ik er nog een paar.

Het valt ons op dat zo in het naseizoen de hele “grijze golf” (60+ers) op reis zijn. Heel veel Fransen, Duitsers, Belgen, Nederlanders. Meestal met een camper. Veel gaan of komen uit het zuiden en blijven maar één nacht op een camping. Die campings lopen dan ’s morgens geheel leeg en in de namiddag weer vol. Leuk om te zien. En al die mensen weten niet wat ze missen want ook Noord Frankrijk is het bezoeken waard.
Camping eigenaren houden hier vaak wel rekening mee. Als je aangeeft dat je 4 of 5 nachten blijft dan krijg je meestal wel heel mooie plekjes toegewezen op de camping.
Vijf nachten in Thionville was blijkbaar heel bijzonder want de laatste nacht hoefde ik niet te betalen 😊

Luxemburg, Metz en Dijon, steden waar je vaak langs rijd zijn toch echt de moeite van het bezoeken waard.
Het was erg leuk om de druivenpluk in volle gang in de Champagne en Bourgogne streek te zien.
En al die enorme kerken… In sommige steden hebben ze er wel drie of vier.

Met het weer hebben we wel geluk gehad. Als het slechter was geweest dan hadden we ook plannen voor het zuiden klaar liggen. Montélimar, stad van de Nougat, Arles en de Camarque moeten nog maar een jaartje op ons wachten.

Wat een schrik zo’n ongeluk voor je neus, maar jullie zijn veilig thuisgekomen! oost west, thuis best! Groetjes Frances