Flamsbana

Noorwegen, Vestland

Ons oorspronkelijke plan was om te kamperen in Flam en daar de Flamsbana te pakken. Die trein zou ons naar 800m hoogte brengen samen met onze fietsen. En dan over de mooiste fietsroute van Noorwegen weer terug fietsen. Het eerste stuk is heel steil, met 21 haarspeldbochten. Dat leek ons heel gaaf, 800m dalen over een lengte van 20km.
De spoorweg is een van de steilste trajecten ter wereld, met een stijging van 865,5 meter over 20 kilometer lengte.

Maar helaas waren er twee probleempjes: 1) de camping in Flam was vol en we staan nu 50 km van Flam en kunnen dus van hier uit niet met de fiets naar Flam; 2) één fiets is kapot.
We gaan nu met de auto naar Flam en dan op en neer met de Flamsbana.

Van Borgund naar Flam ga je door de Laerdalstunnel.
De Lærdalstunnel is de langste autotunnel ter wereld. Die is ongeveer 24,5 kilometer lang. Een hele belevenis om daar in zo'n 20 minuten doorheen te rijden.

De tocht met de trein is schitterend. We zitten in de goede periode van het jaar en overal komen nog enorme hoeveelheden water van de berg. En we hebben wat uitzichten op de fietsroute. Dat was ons echt wel gelukt.

Op de terugweg stoppen we nog even in Aurland. Een klein plaatsje dat op zondag uitgestorven blijkt. Daarna weer 25 km tunnel. Vlak voor Borgund ook nog twee tunnels van samen 5 km. In totaal hebben we vandaag wel 60 km tunnel gehad.

Jullie zijn dus nu tunnelexpert’s! Wat een lange tunnel zeg, zit je wel even in het donker! Hier en daar hebben jullie een beetje pech, campings vol, niet te geloven. Ik ken de omgeving van Flam, reed eens per trein van Oslo via Flam naar Bergen. Het stationsgebouw in Flam herken ik. Er lag toe veel sneeuw en de trein zat vol met skiërs die hun lange latten bij zich hadden. Gewoon om effies te skiën. Noorwegen is adembenemend mooi, vooral de watervallen. Het steile fietspad met 21 haarspeld bochten zou niets voor mij zijn! Groeten vanuit een koud Nederland, Frances

Frances 2022-06-19 17:26:04

Prachtige tocht met die trein en die watervallen, super! Flam klinkt bekend. Ik denk dat ik daar ook ben geweest. Het weer lijkt op dat van hier, vandaag.