Aulestad en de Olympische bobsleebaan

Noorwegen, Follebu

We bekijken wat bezienswaardigheden in de omgeving.
Eerst gaan we naar Aulestad. Een landgoed/boerderij waar één van Noorwegen beroemdste schrijvers leefde: Bjørnstjerne Bjørnson. Wij hadden ook nog nooit van hem gehoord 😀 In 1903 kreeg hij de Nobelprijs voor literatuur. Zie hieronder voor meer info.

We kregen een privé Engelstalige rondleiding door het huis. Wel leuk om te zien hoe ze rond 1900 leefden.

Daarna naar de Olympische Bobsleebaan.
En net voordat het tegen 16 uur begin te onweren waren we weer op de camping.

Morgen verlaten we Noorwegen voor een tussenstop in Zweden.
  • --

Bjørnstjerne Bjørnson lived at Aulestad with his family from 1875 until his death in 1910. From here he participated in the literary, political and cultural life in Norway and all of Europe. In 1903 he was awarded the Nobel prize in literature for his entire authorship. Inspired by their travels, the couple created a hospitable urban home in the countryside, filled with arts from near and far.

Dat huis van Mijnheer Bjørnson ziet er heel gezellig uit, hij heeft er mooie spullen staan, een Engels sfeertje. Daar hou ik wel van. Jullie gaan nu naar Zweden, avontuurlijk zijn jullie zeker! Leuk dat ik alles kan volgen. Heb vandaag weer in het RosaSpierhuis gewerkt, heel leuk om met bewoners te praten! Er hangt daar een leuk sfeertje en iedereen groet elkaar.Heel bijzonder. Fijne avond, groeten, lfs Frances

Frances 2022-07-04 17:02:43

Prachtige natuur en mooie foto's. Gosse vond het treintje bij de kopermijn weer geweldig! We zijn benieuwd naar het vervolg. Goede reis morgen!

Gosse en Marijke 2022-07-04 17:21:13

Mooie foto's en weer heel anders. Goede reis morgen.

Paula 2022-07-04 17:27:02

Slee-en met een bob, gebruiken zij in de zomer geen "karretjes", dat zou leuk zijn, maar misschiebn wel een beetje te snel en dus gevaarlijk. In de winter of bij wedstrijden is het al gevaarlijk genoeg. Jullie blijven maar mooie dingen tegen komen. groet