St. Florian

Tsjechië, Ústí nad Labem

Bij onze camping staan al bordjes naar de St. Florian kerk, 12km naar het oosten. In alle folders wordt deze kerk ook aangeprezen. Wij hadden dit hoogtepunt tot het laatst bewaard.

Toen we de bordjes en de navigatie volgend er aan kwamen zagen we een klein kerkje en we vroegen ons af of we wel goed zaten.
Het bleek echt om de St. Florian te gaan. Helaas was de deur gesloten. Een klok gaf aan dat er om 11 uur een rondleiding zou zijn en dat die pp 50 kroon zou kosten.
Om 10:55 ging de deur open en het meisje schrok dat ze twee buitenlanders aan trof. Zij sprak geen Engels of Duits. Binnen kregen we een text in het Duits en mochten we alles gratis bekijken.

De kerk (1597) en altaar zijn in Saksische renaissance stijl. Het albast altaar is wel heel bijzonder. Maar daar heb je het zo'n beetje ook wel mee gehad. We waren enigszins teleurgesteld. Ondanks dat het gratis was.

Weer wat geleerd! O.a. veel over de bruinkool. Napoleon stelde in bezette gebieden de dienstplicht in Vandaar die 15000 soldaten.16 augustus hebben extra aan jullie gedacht.