Kolding

Denemarken, Kolding

10 km fietsen we door het lieflijke en heuvelige agrarische landschap met soms heel grote boerderijen. Dan komen we bij de Troldhedestien. Een oude spoorbaan waar nu de fietsroute overheen loopt en die door prachtige natuur gaat. En dan komen we opeens bij het station van Kolding ui.t Bijna in het centrum van de stad.
Boven de stad zien we het Koldinghuset. Lange tijd was dit het belangrijkste koninklijke paleis van Denemarken.

De Tour de France is dit jaar door Kolding gereden en dat kun je nog zien.

In 2000 hadden we de vuurwerkramp van Enschede. In 2004 was er een vuurwerkramp in Kolding. honderden woning werden verwoest en beschadigd. Één brandweerman kwam om het leven. In Enschede is er een herinneringsmonument in een parkje en is er een mooie nieuwe wijk ontstaan. Ik wilde wel eens kijken hoe met dat hier had opgelost. En dat viel tegen. Op de plek van de explosie is geen enkele aanwijzing te vinden. Wel is er een wijk met nieuwe woning verrezen.

50 km.

Het kunstmuseum ligt nog wat verder. Afhankelijk van het weer gaan we dat nog een keer met de auto bezoeken.

Inderdaad zijn jullie omringd door overweldigende natuur! Er komt geen eind aan. Wat zien jullie toch veel! En het weer is goed. Hier genieten we van tropische temperaturen Vrienden van mij kwamen op de koffie, we zaten buiten onder de parasol en een blower op tafel, heerlijk zo’n koel windje! Na de koffie reden we naar het RosaSpierhuis, om op het terras te zitten en te lunchen. Het was een feestje! Veel groeten en fijne avond. Groetjes 😘Frances

Frances 2022-07-13 20:41:30

Prachtige vakantie. Toch een soort van Herman-paadje waar vroeger de spoorbaan was.