Molens in de grensstreek

Nederland, Neeritter

We fietsen naar het oosten en in de grensstreek langs een aantal wind en water molens.

We komen ook langs de dodendraad

'De dodendraad leeft' is een gedenkteken in het landschap in de vorm van een krokuslint tussen de Noordzee en het Drielandenpunt bij Vaals.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog plaatste de Duitse bezetter langs de hele Belgisch-Nederlandse grens een elektrische versperring die onder een spanning van 2000 volt stond. Daardoor werden spionnen. Belgische oorlogsvrijwilligers, Duitse deserteurs en smokkelaars tegengehouden. Bij die 'Dodendraad' zijn zo'n 1000 slachtoffers gevallen.

In 2018 hebben scholieren en bewoners hier langs de grens witte krokussen geplant. leder voorjaar maken de krokussen het voormalige tracé van de Dodendraad weer zichtbaar.

We zien een replica van de Dodendraad versperring.

Onze fietsroute was 37km

Heel mooi daar en een prachtige blauwe lucht. Mjammie, verse aardbeien.

Paula 2022-04-17 15:38:39

Interessant verhaal plaatsten jullie! De Duitsers verzonnen de meest afschuwelijk versperringen. Oorlogen lossen niets op, maar veroorzaken de grootste ellende, zie Ukraine! Wat is het prachtig buiten! Genieten maar, heerlijk om er even tussenuit te zijn! Groetjes Frances

Frances 2022-04-17 15:51:50

We keken met veel plezier naar jullie foto's. Heerlijk weer voor jullie en ons. Jammer van die Haas! Groeten uit Blaricum.

Gosse en Marijke 2022-04-17 17:15:49

Geweldig om mee te reizen dankzij je reisverslag

Mimi 2022-04-17 17:29:16

Wat een heerlijke omgeving! Rust en Ruimte ! Prachtige molens.