Wijntje iedereen???

Portugal, Loulé

Vandeweek kreeg ik een berichtje van Jetty met het verzoek of ik een fles wijn van Vida Nova mee wil brengen vanuit Portugal. Deze wijn werd geproduceerd op de voormalige Quinta van Cliff Richard. En natuurlijk ben ik de beroerdste niet en ga ik op zoek. We boeken een rondleiding en wijnproeverij bij Adega do Cantor, nu sinds 3 jaar in handen van een Fransman maar voorheen van Cliff Richard. Half 3 in de middag worden we verwacht op Quinta dos Miradouro winery and vineyard.

Maar voor het zover is, is er eerst het wakker worden. Willem gaat op pad voor broodjes en we ontbijten met rosbief, lekkere ham en jaja, een zalige blauwe kaas die Robin en ik totaal verorberen. Gekookt eitje erbij en we zijn weer klaar voor de dag. Eerst rijden we naar de kartbaan zodat de heren kunnen karten. Dit blijkt echter schreeuwend duur te zijn dus gaan we met gezwinde spoed naar de volgende geplande locatie.

Omdat we toch wel naar de Formule 1 race in China willen kijken, ga ik op zoek naar een oplossing. En die is vrij simpel. We gaan naar de electronicawinkel en kopen een simpele Chromecast. Deze winkel zit in een gigantisch shopping mall waar Sandra haar hart een sprongetje maakt.....een Starbucks...dus dat is stop 2. Sandra en Willem een Starbucks en Robin en ik doen ons tegoed aan een heerlijk ijsje.

Nog even een rondje door het outletcenter en dan toch maar onderweg naar de voormalige Cliff Quinta. Het is ongeveer een half uurtje rijden. Daar aangekomen worden we ontvangen door een dame die de rondleiding gaat geven. We zijn in totaal met 6 personen. 2 Engelsen sluiten zich ook aan bij ons groepje. Eerst krijgen we veel informatie over de druiven die groeien rond de Quinta en de geschiedenis ervan. Vanaf die plek hebben we een prachtig uitzicht. We gaan via de plaats waar de flessen gelabeld worden langs alle grote opslagen met als einddoel de wijnkelder waar de vaten met de "goede" wijn liggen opgeslagen. Daar zal ook de proeverij plaatsvinden. Voor degene die meer van deze Quinta willen weten, voeg ik de link naar de website toe.

We worden getrakteerd op een paar heerlijke wijnen en leren ook om het "kaf van het koren" te scheiden in "wijnland". Hoe weet je wat jou smaak is door het herkennen van kleuren. Wat vraag je in een restaurant etc. Heel leerzaam. Hierna door naar de shop waar Willem een champagne koopt die in Portugal geen champagne genoemd mag worden, Sandra een witte wijn en ik een rosé. Natuurlijk koop ik voor Jetty één van de laatst overgebleven flessen van het Cliff Richard imperium met op de hals de handtekening van Cliff en, als je de kurk er uit haalt, ook op de kurk een handtekening. Dan komt de dame nog aan met een kaart van Cliff die hij persoonlijk getekend heeft tijdens een evenement op de Quinta in 2018. Deze kaart geven ze alleen nog in bijzondere gevallen mee aan mensen. Dus Jetty, voor jou! 😉

En dan weer even terug naar ons "thuis". Ik installeer de chromecast omdat om kwart voor 4 die ochtend de wekker gaat voor de sprintrace. De maaltijd voor de avond gaan we nuttigen bij Marufo. Want eerlijk gezegd is er toch geen betere kip dan die we daar krijgen. Dus weer lekker gegeten.

Bij terugkomst in de Quinta is het bijna traditionele tafelvoetbalspel nog even aan de beurt. Al verlies ik wederom van fanatieke Robin, dit keer scoor ik wel 6 keer! Verloren met 20-6. Ook gaan we nog even tafeltennissen. Er moet ook wat aan de conditie gedaan worden. Dit is een oefensessie. Wel kom ik er achter dat er nieuwe spelregels ontstaan. Bal mag niet tegen plafond maar mag wel via spinnenweb terug op de baan. Jaja, nieuwe Robiniaanse regels dus 😀.

Daarna nog even lezen en op tijd naar bed. Het wordt vroeg dag...

Wat lief van jullie allemaal om speciaal naar de rode wijn van Cliff Richard met handtekening op te sporen en te kopen. Hartelijk dank allemaal. Nog veel plezier deze week toegewenst

Jetty 2024-04-20 11:56:20

ook weer een geweldige dag !!!! groetjes marian

marian Hulspas 2024-04-20 13:32:04

Ziet er allemaal fantastisch uit je kan daar heel wat wijn drinken gezien de aanwezige vaten nog veel plezier daar