Guama en het Zapata moerasgebied.

Cuba, Varadero

Er staat vandaag weer een excursie op het programma. Guama en het Zapata moerasgebied. De bus vertrekt om 8 uur dus we gaan op tijd heen. Om kwart voor 8 voor de ingang. Beetje vroeg dachten we nog. Niet dus. Voor het eerst kwam er een bus te vroeg voor rijden. Onze buurtjes in het hotel, die ook mee zouden gaan, waren er nog niet eens! Gelukkig zijn zij ook altijd vroeg en om 10 voor 8 rijden we weg. het is weer een klein busje. Misschien moeten we wel over in een grote. We halen twee Canadezen en twee Engelsen op en dat was het. Dit is de groep. Weer maar een klein groepje, nu 8 personen. Dat is erg fijn.

Onze gids heet George, een andere dan de vorige keer, en hij spreekt perfect Engels. De eerste stop is het " Suiker Museum". Hier zie je hoe het proces in zijn werk gaat, tenminste, vroeger. Er staan daar hel veel stoomlocomotieven. Die voerde het suikerriet heen en weer van het land naar de raffinaderij. Suikerriet is met Columbus op Cuba terecht gekomen en groeit nu overal. In de piektijden werd er 4 miljoen kilo suiker geexporteerd. Nu nog maar ongeveer 1,1 miljoen. We zien hoe ze vroeger het riet hakte, we kluiven op een stukje suikerriet en lopen langs alle machines. Erg leuk om te zien hoe dat in zijn werk ging in een suikermolen zoals ze het noemen. We krijgen weer een glaasje suikerwater en een kwartiertje om rond te kijken. En ineens zagen we Renaldo lopen, onze gids uit de eerste excursie. Hij komt naar ons toe en geeft ons een dikke knuffel. Wij zijn zijn Ollanda meisjes roept hij naar onze gids. Erg leuk. Op naar de volgende stop.

Onze chauffeur rijdt als een malloot dus we schudden nog meer heen en weer dan in de Russische truck. We komen aan bij de kroodillenfarm. De krokodil komt voor in het Zapata gebied. Hier kunnen we de verschillende leeftijden zien. Daarna gaan we met een speedboot naar het indianendorp. Maar eerst dus de farm. Het eerste wat we zien is een Iguana die lui op zijn tak zit en daarna.....waarrempel....een Hootie Congo. Hetzelfde dier hadden we in het wild in Topes de Collantes gezien, En nu duidelijk van dichtbij.

We lopen langs de babykrokodillen en Thea spot ineens een kolibri. Helemaal geweldig, maar hij is supersnel! Toch nog een glimp op de foto. verder langs de toeristenkraampjes komen we aan het einde bij de volwassen krokodillen terecht die voor een paar CUC gepest konden worden met een stukje huid aan een touwtje. Daardoor komen ze omhoog en klappen hun kaken op elkaar. Wel een paar mooie plaatjes geschoten van deze mooie prehistorische wezens.

Tijd om terug te lopen voor de lunch. Onderweg nog wat Rum en souvenirs gekocht en dan lunchen. Het was heerlijke kip met rijst en een soort pompoenpuree. Erg lekker. En dan wachten op de boot. Natuurlijk, er is een groep Russen voor ons die weer eens veel te laat zijn. Maar dan gaan we toch! In een speedboot, hard over het water scherend. Halverwege lag er een ander bootje met motorpech. Dan ben je niet blij in de brandende zon. Maar hulp was onderweg werd ons verteld.

In het indianendorp verteld George wat over de verschillende indianenstammen die op Cuba hbben gewoond maar zijn uitgestorven. Niemand weet wat er is gebeurd. Het verhaal wat er wordt verteld is het verhaal van de Spanjaarden die hun ontdekt hebben. Dat moeten we dan maar zo aan nemen. Aan het eind drinken de meeste nog even een Kokosnoot met natuurlijk rum en daarna gaan we weer aan boord van de speedboot. Lekker even over het water heen vliegen met de zon op je hoofd en het opspattende water om ons heen...onee, dat was van de Engelse dame voor mij. Die stak haar hand in het opspattende water waardoor de gang van het water werd verplaats naar de plek waar ik zat te filmen. Toch verfrissend. Dit was leuk.

Bij de bus aangekomen staat de bus met de motorklep open en de chauffeur is druk bezig met iets wat blijkbaar niet goed is. Hmmmm......als we maar terug komen. Na een tijdje moegen we weer instappen en vervolgen we onze weg naar Australie. Zo heet het plaatsje. Daar zien we in het museum het verhaal over de revolutie in Varkensbaai tussen de Amerikanen en Cuba. Ook weer een verhaal met twee kanten. Voordat deze revolutie hier begon hebben de Amerikamen geprobeerd om de suikerproductie stil te leggen door de suikermolen in Australie te bombarderen. Dit was een van de grootste producenten. Daarna is de ellende in Varkensbaai begonnen. Ook hier moet ik eens meer over lezen. Ik vind het heel bijzonder dat wij een bepaald beeld van Fidel Castro hadden als een soort van dictator, maar ik vraag me nu werkelijk af wat hiervan waar is. De waarheid zal ergens in het midden liggen.

Tijd om terug te gaan naar Varadero. De chauffeur rijd echt als een bezetene en je moet niet teveel kijken wat er gebeurd. Het is een echte Kamikaze Cubaan. We rijden Varadero in en we kunnen opgelucht aem halen, maar dan moeten we naar de kant van de weg. Politie!!!! De chaufeur gaat in conclaaf met de agent en er worden dingen heen en weer geschoven. We weten niet precies wat en we zullen daar ook nooit achter komen. Al mopperend komt hij de bus weer in en het zal wel een boete zijn, karma noemen we dat.

Vanavond de beach party. Op het moment dat ik dit schrijf is het de volgende morgen. Het was een gezellige beach party met een vuurdans door Jose en Carlos en een idee van het animatieteam waar Thea met de spelletjes mee moest doen en daar onze buurman bij betrok. De buurvrouw en ik hebben ons bescheurt van het lachen. Echt heel leuk. Daarna ging de party los. Allemaal dansen en er werd serieus met schuim gespoten en natuurlijk gingen wij daar gewoon in mee. Alles onder de schuim en zeepsop. Het was een groot feest. Om half 12 was het afgelopen en kon je door naar de disco om verder te dansen. We hebben snel droge kleren aangetrokken en zijn daarna door gegaan. Op een gegeven moment zijn de buurtjes weg gegaan omdat de buurvrouw teveel rum op had. Ik heb doorgedanst tot kwart voor twee en toen moest ik ook nodig naar bed. De achterdeur op een kier gezet voor Thea, die heb ik niet meer gehoord. Thea vertelde dat ze nog na sluitingstijd op een terras heeft gezeten met Uruquanen en daarna toen ze terug was wakker werd in een innige omhelzing met de wc pot. Zaterdag een kleine excursie naar Matanzas en de grotten.

Dat krijg je met die heerlijke rum daar 😬

Moniek 2019-11-09 17:25:48

Hi meisjes, alweer een mooi herinnering er bij voor jullie, en ik heb mee genoten met jouw verhaal. Geniet er nog van meisjes nog een paar dagen, tot gauw bij jouw nieuwe verslag❤🙏💖🌺🌷🥀🥰😍💋💋

Hanny 2019-11-09 17:35:03

De foto's hier onder zijn prachtig meisjes, geniet er nog van 🤩🥰😘☺️😊

Hanny 2019-11-09 17:46:38

Ja leuke herkenbare verslagen. Geniet er maar van

Jetty 2019-11-09 17:51:43

Wat een prachtige vakantie en wat een mooie belevenissen! Geweldig. Erg leuk om de reisverhalen te lezen, je bent een goede schrijfster Cristel. Veel plezier nog samen.

Letty van derTogt 2019-11-09 19:36:01

Geweldig! Leuke verhalen en prachtige foto's Christel, geweldig om zo 'mee te reizen'.