Laatste dag alweer!

Marokko, Fez

Aangezien dit een stedentrip is, is dit alweer de laatste dag. Gisteravond weer in de Riad wezen eten, weer een grote maaltijd. Erg lekker. Na de hele dag weer bekaf, lekker douchen en nog even een serietje kijken op de telefoon.

Vanochtend weer rustig aan gedaan. Eerst maar eens ontbijten en Wafa heeft alles weer klaar gezet. Ik hou het vandaag maar eens bij een lekker stukje stokbrood. Jacco eet beide pannenkoeken op. We zitten weer propvol maar kunnen er nu wel een hele dag tegenaan. Moet ook wel, we vliegen om kwart over 6 terug naar Nederland.

De koffer ingepakt, 5 minuutjes werk, en dan maar even de medina in voor wat souvenirs. Daarna maar weer even buiten de Medina wandelen want op een gegeven moment ben je uitgekeken op alle winkeltjes. We lopen weer richting de ruines. Ik had vanaf het dakterras gezien dat daar huiden lagen te drogen. We lopen die kant op via de markt en de grote poort. Half uurtje in de zon, die wel erg warm is. Maar niet klagen! In Nederland is het koud. Er liggen twee ruines naast elkaar. De tweede zijn ze compleet aan het renoveren. We lopen door een poortje en ja hoor! Daar liggen de huiden te drogen! Gewoon op de rotsen. Daar gebracht door de jongens met hun pakezeltjes.

Daarna lopen we de trappen weer omhoog naar de ruine met het uitzicht over Fez. Jacco koopt een wollen muts bij een Berber, kan ie thuis wel wat mee. Nog even nagenieten in de zon en dan terug naar de riad. Daar zitten we nog een uurtje te wachten voordat we naar het vliegveld gaan. Paco zet thee voor ons en om kwart voor 3 is het zo ver. We nemen afscheid en samen met het andere Nederlandse koppel scoren we een taxi voor 150 dirham. Koopje! Met gezwinde spoed rijden we richting vliegveld. Te snel want we worden naar de kant van de weg gesommeerd door meneer de agent. De chauffeur doet dit keurig. Terwijl de agent richting de auto loopt geeft onze chauffeur gas en vliegt er vandoor! Wij zijn nog zwaar onder de indruk van wat er gebeurd. Ik hoor de agent nog op zijn fluitje blazen maar weg zijn we weer! Bijzondere actie.

Op het vliegveld aangekomen beginnen we de route langs maar liefs 5 controles. Eerst stempeltje op boardingpas, dan uitreisformulier, dan controle op stempeltje, dan paspoort en stempel, dan paspoort en stempel en uitreisvisum en dan klem in een rij voor de tassencontrole en het fouilleren. Er gaat een extra rij open en ik denk nog, we hebben geluk! Nou, ik dus niet. Er staat daar geen vrouwelijke beambte dus ik moet in de volgende rij. Schoenen uit, tassen op de band, waar niet naar gekeken wordt omdat de desbetreffende douanebeambte in een boek zit te bladeren, en fouilleren. Klaar.........het wachten kan beginnen....we vliegen terug en in Eindhoven begint de race om de uitgang weer. De eerste mensen, met kind op de arm, staan al op wanneer de wielen net op de grond staan en trekken de bakken open! Echt extreem. De stewardes haast zich naar de mensen toe of ze willen zitten. Gekkenhuis.....wij zijn als laatste uit het vliegtuig en na alle controles lopen we om half 12 's avonds door de vrieskou naar de auto. Om 1 uur 's nachts liggen we eindelijk in ons eigen bed. Het was een mooi weekend! Op naar de volgende tripjes, waar ook ter wereld!

Wat een rare gewaarwording schat met die agent. Voor hetzelfde geld kwamen ze achter jullie auto aan en dan? Maar ze zullen het gewend zijn daar. Gelukkig zijn jullie weer thuis ♥♥