Yellowstone National park

Verenigde Staten, Yellowstone

Maandag 16 juni 2014

En weer hele koude en natte nacht. Wel beter geslapen door mijn fleeceslaapzakje maar als het rond het vriespunt is dan is een tentje echt zo leuk niet. Vroeg wakker dus en de hele zooi weer ingepakt. Zeiknat......gelukkig maar een klein stukje naar Yellowstone.

We vervolgen onze weg op de vorige keer Yellowstone. Richting Old Faithfull en dan daar de hike lopen richting de Morning glory pool en lans een aantal andere geijsers. Op het bord in het visitorcentrumstaat dat de great geijser tussen half 1 en half 12 kan gaan spuiten. Tsja....laat hij nu net beginnen wanneer wij aan komen lopen!! Het is de grootste " voorspelbare" geijser ter wereld. En ja, hij doet zijn best!! Verder naar de Morning glory pool die er goed bij ligt met vele mooie kleuren. De kleur die ons niet bevalt is de grijze lucht achter ons en ja hoor......het begint toch ernstig te regenen!!! We hebben gelukkig onze regenjassen mee en we blijven even schuilen achter een toiletgebouwtje. Maar er is geen houden aan. Toch maar teruglopen door de regen naar de auto. Onze outdoorbroeken drogen gelukkig snel maar we blijven natte voeten houden. Verder richting camping Canyon. We bezoeken nog een aantal geijsers en ondertussen is het weer droog geworden. op de camping aangekomen blijkt het daar nog niet geregend te hebben maar de voorspellingen zijn niet goed. Veel regen en sneeuw.

We krijgen een mooie grote tentplek en een knipkaart voor de douche. Daarna even de winkels bekijken in de canyon en het visitorcenter en eten in het restaurant van de Canyon lodge. Ondertussen is het weer begonnen met regenen. We rijden nog een rondje langs de canyon of the Yellowstone en proberen beren te spotten. Op een aantal bizons na helemaal niets. Onderweg terug naar de tent begint het te sneeuwen. We stoppen bij de douchegebouwen en gaan meteen even opwarmen onder de douche. In de tent gekomen blijkt dat er een beetje water naar binnen gestroomd is dus even een aantal doekje in de lekkende hoek. we kruipen in onze slaapzakjes en proberen te slapen. Op een gegeven moment wordt ik wakker en het lijkt net of ik een beer hoor....maar nee, de overbuurman die naast het toiletgebouw lig snurkt zo vreselijk hard dat er echt geen beer in de buurt durft te komen.

17 juni 2014

Het is 's nachts steenkoud. Het vriest gewoon weer en het sneeuwt en regent de hele nacht. 's Morgens worden we wakker en Jacco's luchtbed is helemaal nat geworden. Slaapzak ook nat en ook mijn luchtbed is niet vrij gebleven van vocht. Dat was toch echt even de druppel!!! Alles nat en nog een nacht met sneeuw en regen voor de boeg. Ik loop nog langs het registrationcenter om te kijken of er voor de aankomende nacht een cabin vrij is maar daar is nog niets van bekend. We hakken de knoop door en we vluchten voor de sneeuw en kou in Yellowstone. Ik boek een hotel in Cody, Wyoming. Ongeveer 8 mijl buiten het park. maar aangezien we toch vroeg zijn, besluiten we tussen de bergen met verse sneeuw toch naar de weg te gaan die de beheerder van de camping ons heeft gewezen. Het schijnt dat daar een kadaver van een bizon ligt en dat is het walhalla voor beren en wolven.

We moeten over een enge hoge pas, mijn favoriet.. en dan komen we halverwege bij een stop waar we een Nederlander tegenkomen die al 35 jaar in de States woont. Hij heeft berggeiten met jongen met zijn kijker gespot en wij mogen ook even kijken en foto's maken. Ook ligt er een arend met jongen in een bergkloof. Geweldige vondst zo op de vroege ochtend. Verder op pad maar weer. Op een gegeven moment ziet Jacco op een aardige afstand wat rennen. Ik zet mijn zoomlens erop en ja!!!! een zwarte beer!!!! Weer een geweldige vondst van ons lijstje afstrepen. Nog geen 200 meter verder staan spotters.....weer wat moois.....een wolf!!!! Het kan niet op. De dag kan niet meer stuk. Velden vol met bizons, echt wel duizend. En het houdt maar niet op....weer 100 meter verder ligt het kadaver van de bizon, met veel roofvogels en.....je gelooft het niet.....2 Grizzly beren.........Ons lijstje is compleet.....ondanks dat we weggevroren en verregend zijn in Yellowstone, hebben we ons verlanglijstje af kunnen lopen. En als klap op de vuurpijl steken ook de bizons nog eens voor de auto over. Jippieeeee...

Terug op de camping pakken we de natte tent en de andere natte spullen in en vertrekken we richting Cody. We verlaten Yellowstone via de oostkant en moeten weer eens over een enge hoge bergpas. En wat staat daar naast de kant van de weg op een richeltje???? 3 enorme berggeiten. Midden op de weg gestopt en foto's gemaakt. Het kan niet op vandaag.

De omgeving veranderd weer wanneer we naar Cody rijden. We komen lans de Buffalo Bill stuwdam en daarna rijden we een cowboyachtig dorpje in. Op naar het motel. Daar aangekomen checken we in en kunnen we op een klein grasveldje onze tent opzetten en laten drogen. En warempel lukt dat ook nog.

Jacco heeft zijn zinnen gezet op de BBQ tent verderop aan de weg en daarna gaan we naar de Cody Night rodeo. Erg leuk om eens mee te maken. Er was maar één maar. Het begon weer gigantisch te regenen!! Na een uur rodeo waren we weer bevroren en zijn we terug gegaan naar ons motel. Even bijkomen van onze kou avonturen. Morgen rijden we naar Buffalo, waar we weer een motel hebben. Vanaf Rapid City worden de temperaturen weer hoger en kunnen we ons tentje weer opbouwen. Foto's komen later want ik moet een selectie maken uit ongeveer 1150 foto's. That's all folks!!!!!!