Eind van de wereld

Portugal, St Vicente

Het is bewolkt als we wakker worden. Dan zeg ik het nog netjes...het is frisjes. Mooie dag om iets te gaan doen. We gaan naar Cabo st. Vincent en Sagres.

Maar voordat we in de auto stappen moet er een begin gemaakt worden met de tafelvoetbal competitie die Robin en ik begonnen zijn. Het begin best goed...bij 6-0 voor Robin vertrokken we toch echt.

De Kaap Sint-Vincent vormt de zuidwestelijke punt van het vasteland van Europa. De Kaap Sint-Vincent is genoemd naar Vincentius van Zaragoza. De kaap bevindt zich circa zes kilometer ten westen van het dorp Sagres. De 24 meter hoge vuurtoren uit 1846 is de enige bebouwing in de wijde omgeving. Met een zichtwijdte van 90 km is dit een van de belangrijkste bakens langs de Atlantische kust. De vuurtoren is gebouwd op de ruïnes van een oud klooster. Enkele restanten zijn nog altijd zichtbaar.

Maar voordat we daar zijn maken we een paar korte stopjes. Even de benen strekken en genieten van een prachtige omgeving en vanaf de rotsen kijken naar de surfers die bij Sagres in het water liggen te wachten op de beste golf. Ik, met een gigantische hoogtevrees, gebruik een soort "buffer", Robin genaamd, zodat ik toch foto's kan maken. Ik ben hem dan ook zeer dankbaar dat hij zichzelf heeft opgeofferd om mij de beste foto's te kunnen laten maken 😉.

Bij Cabo st. Vincent is het druk. Veel toeristen die daar rondwandelen. Helaas is het gebied van de vuurtoren gesloten. Zelfs nadat Sandra het gevraagd had, wilde ze niet voor ons open gaan. Ach, dan maar souvenirs kopen. Sandra een poncho waarvan het passen bij de warme temperaturen best een uitdaging was. Willem een trui en Robin en Willem een st Vincent t- shirt.

Dan is het tijd voor de lunch. Even een braadworst bij de, zoals ze het zelf noemen, de laatste braadworst voor Amerika. Wat te drinken erbij en we zijn weer tevreden. Op naar de volgende stop. Het fort van Sagres.

Het Fort van Sagres, ook wel bekend als Kasteel van Sagres of Fort van Sagres, is een militaire structuur, gelegen nabij de Sagres freguesia, in de gemeente Vila do Bispo, in de Algarve in Portugal. Het fort werd in de 15e eeuw gebouwd in opdracht van de Portugese infante Hendrik de Zeevaarder. Het is best een groot terrein en we wandelen langs de buitenkant over de rotsachtige grond. Verschillende mooie uitzichten passeren ons. En Portugezen die van boven op de rotsen staan te vissen. Eentje had zichzelf met een touw aan het hek vastgebonden. Tsja, het is best hoog.

Ondertussen hebben we bericht gekregen van Loes, de vriendin van Sandra, of we daar wat komen drinken. Zij woont in Lagos. En natuurlijk doen we dat. Na bij Loes thuis wat gedronken te hebben gaan we samen met haar naar Praia da Luz. Hier zit een supergezellig tentje. Boaty's. Hier hebben we lekkere tapas gegeten en natuurlijk een Sangriaatje erbij. Het was heel gezellig en leuk om Loes te leren kennen.

Dan is het weer tijd om richting de Quinta te gaan. Even relaxen en nog voor het slapen gaan een potje tafelvoetbal. En helaas...ik word gewoon afgedroogd zeg. Verlies met 20-0. Morgen revanche!!