Onderweg naar Fourneville

België, Wuustwezel

Wekker gaat....half 4....pffff....even wakker worden. Laatste spullen in de rugzak, nog wat koffie, Skippy, Douwe, Pien en Sandra gedag zeggen en hop! We zijn onderweg....Frankrijk, here we come!

We zijn van plan om via Brugge en dan langs de kust richting Frankrijk te rijden.
De reis gaat voorspoedig. Ten hoogte van Oosterend houden we pauze. Koffie en een broodje. Maar aangezien we de hele dag hebben, kijken we hoe we de route gaan vervolgen. Het wordt Dieppe. Om even te weten hoe het zat met de landing op het strand van Dieppe luisteren we onderweg naar een podcast over deze landing. Rond 12 uur verwachten we in Dieppe aan te komen.

En dan ineens heb je een flashback naar vorig jaar. Willem staat diesel te tanken en natuurlijk moet ik plassen. Ik loop richting het gebouw en denk...hier ben ik eerder geweest. En ja hoor...hier stonden we vorig jaar met de Chevrolet. Het moment dat er een gat in de gastank zat en we uren moesten wachten totdat de tanks leeg waren. Het was toen alleen wel heel erg veel warmer. En ook Willem herkende de plek. Het is nooit saai. Op naar de volgende halte.

Lunchpauze. En ja, we zijn in Dieppe.

Op 19 augustus 1942 vond hier de aanval op Dieppe plaats, een landing van de geallieerden die desastreus afliep.

Dieppe is de belangrijkste Franse stad voor het vissen op de sint-jakobsschelp. Het is ook een plezierhaven, en een commerciële haven voor het transport over het Kanaal. Tot aan het eind van de jaren zeventig was Dieppe de belangrijkste haven voor de import van bananen in Frankrijk. Het merendeel van de vis en zeevruchten voor de Parijse restaurants komt via Dieppe.

Lekker gegeten en even over het landingsstrand gelopen. Een landingsstrand van kiezels waardoor de landing dus niet goed afliep omdat de kiezels niet goed gingen met de tanks. Het kasteel is een onderdeel van de Atlantic wall en ook zo bepantserd. We zetten de weg voort langs nog 2 invasiestranden namelijk Invasiestrand Pourville en Sainte Marquerite sur mer. Een prachtige route met mooie uitzichten.

Maar goed, we moeten ons vandaag nog melden bij Chambre Chez Corinne in Fourneville. Slingerend door het Franse landschap vertrekken we weer richting onze bestemming. Met daar natuurlijk ook weer de Pont de Normandie.

Oja, onze Bip & co voor de tolwegen werkt perfect!!

Even in de rij gestaan bij de tolpoort van Pont de Normandie en daarna die hoge brug weer over. We zijn er bijna.

Om 17:20 uur aangekomen in de B&B. Corinne wijst ons de kamer en daarna gaan we even buiten zitten op het terrasje. Willem is de restaurants voor vanavond aan het bestuderen dus het wordt in ieder geval Honfleur.

En daar hebben we weer heerlijk gegeten. Zie de foto's. Nu moe. Heerlijk slapen. Morgen weer mooie avonturen. Truste!!

Wat leuk dat je weer verhaal doet van jullie vakantie. Ik wens jullie goede reis en maak er iets leuks van.

Jetty 2023-07-17 22:18:04

Leuk weer om dit te lezen, kijk uit naar morgen!!!