Blauwe Moskee, Hagia Sophia, Basiliek Cisterne

Turkije, Istanbul

5 oktober 2013

Na een zware nacht in onze schoenendoos ben ik om 5 uur gewekt door de Imam. Het waren er volgens mij meer dan 1 maar goed. De schoenendoos is in ieder geval redelijk goed geisoleerd.

Na om de beurt te hebben aangekleed, zodat je elkaar niet in de weg loopt, naar het ontbijt op het dakterras. Schitterend uitzicht over de zee van Marmara. Maar helaas regent het weer erg hard en onze ontbijtplaats is met zeilen overdekt, maar erg charmant. We hebben de koffie al ingeschonken en toen kwamen pa en ma Broek naar boven om ook aan te schuiven. We hebben heerlijk ontbeten met broodjes en een eitje en een sloot met koffie. Ondertussen klaart het weer op en gaan we, na onze rugzakken te hebben gehaald, op weg naar de Blauwe Moskee. Ons beginpunt.

Met de plattegrond in de hand die we de avond ervoor hadden gekregen lopen we richting de moskee. Ineens zien we aan onze rechterhand nog een moskee opdoemen. Het blijkt de kleine Hagia Sophia te zijn. Wij er heen en nadat we de schoenen voor de deur hebben geparkeerd gaan we deze moskee binnen. Hij is geweldig mooi. Mooi van eenvoud.

Na hele stapels foto's, die overigens pas later op deze site komen, op weg naar de Blauwe Moskee. We konden in de rij aansluiten want er was een redelijke wachttijd. Na ongeveer 20 minuten mochten we onze schoenen in een plastic zakje doen en de moskee binnengaan. Hij was gigantisch!!!! Zo vreselijk groot, en mooi. Daarna hebben we het buitenterrein bekeken en hoppa.....op naar de volgende stop....de wc...en naar het Tokapi museum....de stop voor Pa Broek...Daar moesten we heen. En nadat we weer in een rij moesten staan voor de kaartjes, eindelijk naar binnen. Het is zeker de moeite waard. Erg mooi, veel schatten gezien en pa en ma Broek op de foto gezet op dezelfde plaats waar ze 35 jaar terug ook op de foto zijn geweest. Na bezichtiging van de haremverblijven en de voetafdruk van Mohammed nog even wat gedronken en gegeten....we waren alweer uren aan het slenteren..

Terug richting de Haga Sophia, even lekker op een bankje in het zonnetje ter voorbereiding op de Basiliek Cisterne. Voor wie het laatste boek van Dan Brown heeft gelezen....dit zijn de ondergrondse gangen van het waterreservoir......geweldig mooi, vol met zuilen en een mooie acoustiek. Echt heel bijzonder. Veel foto's natuurlijk weer.

Nadat we de rugzakken in het hotel hebben afgegeven gaan we richting een restaurantje in de buurt. 3x een Mixed kebab en een Kipcasserole voor mij. Biertje erbij.....genieten maar. Koffie na en dan maar weer richting hotel...de benen geven aan dat het tijd is om te rusten....

Wat zullen we lekker slapen in ons schoenendoosje....Morgen staat de haga Sophia, de galatabrug en de Galatatoren op het programma. En wie weet wat we nog meer tegen komen.