De wijnroute, Stellenbosch

Zuid-Afrika, Stellenbosch

Kwart over 7 ontbijten. We hebben een lange route voor de boeg, 420 kilometer. De laatste lange route van de reis, de wijnroute. Het is een route langs de wijngaarden van Zuid-Afrika en de grote wijnhuizen want we zijn er al achter dat die hier heel veel zijn!

Op het moment dat we weg willen rijden zijn de ramen van de auto stijf bevroren!! Alweer! De gastheer komt met een kan met heet water aan om onze ramen te ontdooien en die van de mede Nederlanders die we aan het ontbijt ontmoet hebben. Zij zitten aankomende nachten ook in dezelfde accomondaties als dat wij zitten.

Eindelijk onderweg komen we in de mist terecht. De eerste 80 kilometer zien we helaas niet veel van de omgeving, gewoonweg te mistig. Maar wanneer de mist optrekt is de route erg mooi. Onderweg passeren we al enkele grote wijnhuizen. De een nog groter dan de andere. En allemaal wijngaarden met verschillende soorten druivenstruiken. Zo ver als je maar kan zien....wijngaarden, wijngaarden, wijngaarden. In Montague gaan we even langs de Spar om broodjes te halen, deze eten we op een picknickplek op. In Ashton is een alles in een winkel. Wijnproeverij, koffiehuis, souveniertjes en een soort kringloopachtige winkel. We drinken hier koffie en we schaffen wat souveniers voor het thuisfront aan.

Onderweg naar Stellenbosch gaan we over de Franschoek pas en komen in het mooie dorpje Franschoek aan. Even over de creamarkt gelopen en weer op weg. Ook wij willen wel eens bij zo'n wijnhuis kijken en we hebben hiervoor Boschendal uitgekozen omdat deze in onze omschrijving stond. Nou, dat hebben we geweten. Eerst wordt ons al gevraagd wat we komen doen, dan staat iemand ons verderop al op te wachten om ons naar de winkel te brengen. Tsja, allemaal dure mensen waar wij niet echt tussen passen. We zijn snel weg en gaan naar Rosenview guesthouse. Deze is vlak bij en we hebben een mooie kamer tussen de wijngaarden. 's Avonds even eten bij Jacco's favoriete Zuid-Afrikaanse restaurantketen, Cattle Baron. Kaapstad, we komen er aan!