Havana 500 jaar

Nederland, Haarlemmermeer

Dit is waar onze gids mee begon. Ik ben Renaldo, niet te verwarren met Ronaldo...hij heeft niets met voetbal, alleen met Highball.

We gaan dus op excursie. Een tweedaagse trip naar Havana, waar we ook overnachten en dan de dag erna richting Vinales en Pina del Rio. Om 10 over 8 opgehaald bij het hotel door een klein busje. We zijn met 8 personen in totaal dus een mooi klein groepje. Renaldo is onze gids en er zit geen stop op. Hij blijft maar vertellen en vertellen. Zoveel informatie wordt over ons heen gestort en met heel veel passie....even voor de metalgroep. Het is een metalfan, al is ie al opa, zo zegt hij. Voornamelijk Hatebreed 😉.

De rit naar Havana gaat voorspoedig. We zien nu in ieder geval een stukje van Cuba. In Cuba zeggen ze ook, Varadero is geen Cuba. Hier zitten dan ook voornamelijk heel veel hotels. Het is ook de enige plek waar gewoon drinkwater uit de kraan komt. Massa's toeristen die hier komen voor het strand en de zon. En niet te vergeten de All Inclusive hotels. Voor ons het uitgangspunt voor onze excursies door Cuba.

Maar goed, we gaan verder. Op de snelweg worden we al heel snel geconfronteerd met politie met zwaailicht en toeterend. Tegen het verkeer in....en niet voor ons...hij was koeien die langs de kant van de weg liepen aan het opjagen. Hilariteit alom natuurlijk. Ook in Cuba is het nooit saai. Of er rijden oldtimers, paard en wagen, koe en wagen, brommertjes, fietsen en lopen er ook voetgangers op de snelweg. Alles kan. Liften is de nationale gewoonte. Niet eentje maar hele groepen mensen. Ook rijden er een soort transportvrachtwagens waar mensen in vervoerd worden. Of ze naar strafkampen worden gebracht. Zo gaat het hier dus.
Halverwege de weg naar Havana hebben we een plaspauze waar we een ananas nemen gevuld met heerlijk sap. Nog een beetje vroeg voor de rum maar het had gekund.

Eerste stop in Havana is El Moro. Daarvandaan heb je een geweldig uitzicht over Havana. De eerste indruk is overweldigend. Natuurlijk maken we een hoop foto's en gaan daarna de eerste sigarenwinkel in. En even sigaren gescoord. Dat waren verzoekjes van Paul en Gerald en Thea had ook verzoekjes voor sigaren. En zo goed als wij zijn willen wij daar natuurlijk aan voldoen.

Volgende stop is het plein de la Revolucion. Met daar tegenover de marmeren trappen met het beeld van Jose Marti en het museum. Daarboven hield Fidel Castro zijn toespraken aan het volk. Met aan de ene kant Che Cuevara en aan de andere kant Camilio Cienfuegos. Het plein stond in die tijd dan ook bomvol. Je kan met een lift helemaal boven in de toren. Wel erg hoog, niet prettig voor degene met hoogtevrees onder ons, ik dus, maar wel gedaan. Je hebt aan alle kanten uitzicht over de stad. En als kers op de taart weten we nu wat voor soort de zwarte vogels zijn die we steeds zien vliegen. Het zijn gieren!

Tijd voor de lunch. We worden verrast met een driegangenlunch met vis net achter El Moro. Erg lekker en best veel. We hebben een gezellige groep met vier Duitsers, twee Oostenrijkers en wij met zijn tweetjes.

Weer in het busje en naar het volgende plein. We beginnen op de Placa de Armas. We maken een wandeling door de straten van Havana en gaan in hotel Ambos Mundos, waar Ernest Hemingway woonde, naar boven voor het zoveelste uitzichtpunt. Daarvandaan komen we aan bij Placa de Cathedral en dus de kathedraal. Daar is een koor aan het oefenen voor de feesten voor het 500 jarig bestaan van Cuba. Prachtig klinkt het. En al wandelend door de straten van Havana lopen we weer terug naar de bus. Want jaaaa...we gaan in een oude Amerikaanse auto rondrijden. Wij zitten bij Ernesto in de auto en we rijden door de ambassadebuurt naar een plein met prachtige bomen met lange wortels. Aan het einde van de rit, heel jammer want dat hadden we nog wel even volgehouden, worden we er weer uitgelaten bij het Capitola. Dit zijn regeringsgebouwen die op dit moment opgeknapt worden en een soort replica is van het Capitool in Washington. We wandelen weer door de straten waar veel muziek speelt. Geweldig...een echte Cubaanse oude dame gaat helemaal los op de salsa muziek met een grote sigaar in haar mond. Naar mijn idee is dit wat je van Cuba verwacht, geweldig gewoon. We hebben er een heel mooi filmpje van en een screen shot voor het idee. Laatste stop waar we wat vrije tijd hebben is recht voor het café waar Ernest Hemingway altijd zijn Daquiri dronk, Cafe El Floridita. Nou, daar moet je natuurlijk ook hangend aan de bar een Daquiri drinken, met cassavechips erbij en een muziekje op de achtergrond.

Op dit moment zijn we in hotel Panorama aangeland waar we de nacht doorbrengen. Havana is mooi. Natuurlijk maken we ook in dit hotel van alles mee. Gaan we dineren, wat op zich natuurlijk prima is, kom ik terug aan het tweepersoons tafeltje van Thea en mij, is er een Russische dame zich met haar drie borden eten aan het nestelen terwijl Thea druk gebarend tegen de onverstoorbare dame aan het seinen is dat de plaats bezet is. Pas als ik naast haar sta maakt ze eindelijk aanstalten om te vertrekken, draait zich om en gaat aan tafel zitten bij twee meisjes die haar verbaasd aan kijken. Ze zegt ook geen stom woord. Verbazing alom. Ach, zo heb je wat te zien he? En in de foyer, waar we nog even lekker wat hebben gedronken, en waar ook deze meisjes weer zaten te kijken naar de muziek, was er weer zo'n dorpsgek. Een rare jongen, die maar als een vlieg om de meisjes heen hing. Tot ze hem letterlijk als een vlieg heeft weg gejaagd. Was ook gewoon een beetje creepy. Bijzonder weer. Eerst lekker slapen en op naar het volgende deel van de excursie richting Pina del Rio en Vinales. Morgen om 8 uur gaan we verder.

Ananas met rum....waar ken ik dat toch ook weer van...😉. Maar wat een gave dag! Zoveel gezien en gedaan en die rit in een Amerikaanse auto...geweldig!

Marcel 2019-11-02 18:17:42

Verhaal is nu volledig Marcel! Nog een keer lezen 😉

Christelopavontuur 2019-11-02 22:19:10

Zie het al helemaal voor mij met Renaldo, wat zullen jullie gelachen hebben op deze trip. Prachtige foto's

Karin 2019-11-03 05:14:21

Goedemorgen, wat een mooi verslag meisje, prachtig verwoord......Ik geniet met jullie mee. Geniet er van meisjes, ❤🙏💖👍