De gele route

Nederland,

Vandaag pakken we weer een andere route. De gele route. Deze route brengt ons wederom naar authentieke Italiaanse dorpjes en kastelen. Deze dorpjes hebben allemaal een ding gemeen. Er is hevig gestreden tussen twee families, de Malatesta en Montefeltro families.

Een reis door de heuvels van de provincie Rimini en de plaats Urbino, de thuishaven van de schilder Rafaello.

Urbino, Een prachtige renaissancestad waar Raffaelo zijn thuis had. De stad bestaat uit vele kerken, kloosters, paleizen en een fort. Urbino was een stad waar de Montefeltro's hertogen waren maar waar ze nooit echt gewoont hebben.

Mondaino, een stad die van oorsprong geweid werd aan de godin van de jacht, Diana, maar ook de maan en heksen. Maar eigenlijk gebruikten de Malatesta's deze plaats om voet aan de grond te krijgen op het grondgebied van de Montefeltro's. Uiteindelijk veroverde Federico Mondaino de stad en hij schonk de stad aan de kerk.

Montegridolfo, het kasteel bestond al in het jaar 1000. Helaas werd het dorp gebied waar de Signora's van Malatesta en Montefeltro hun landje pik perikelen uitvochten waardoor de stad een aantal keren gedeeltelijk is verwoest. Na 3 eeuwen van strijd kwam het dorp in handen van de Hertog Valentino Borgia, de Venetiaanse Republiek en de pauselijke staat.

Saludecio, vanaf de 13e eeuw in handen van de Malatesta's geweest totdat Federico da Montefeltro won en Saludecio aan de kerk schonk. Vanaf de 14e eeuw leefde Zalige Amato Ronconi in het dorp waar zijn volgelingen hem eeuwen hebben vereerd.

De laatste is Montefiore Conca, een burcht die oorspronkelijk aan de kerk behoorde maar in 1322 kocht de Malatesta familie alle rechten op. Montefiore Conca werd de residentie van Signora MalatestaNa de val van de Malatesta's kwam de burcht weer in handen van de kerk.

Zo, even een stukje geschiedenis. We hebben in Verucchio bij de tourist office prachtige boeken gekregen met erg veel info en ook nog in het Nederlands. Gewoon gratis. Een reisgids kan hier niet tegenop.

Aangezien de temperatuur vandaag weer boven de 30 graden was en alles berg op en berg af was, zijn we terug gegaan naar de camping zodat we om kwart over 5 nog even een duik in het zwembad konden nemen. Verdiend zou ik zo zeggen!

Weer een mooie tocht lieverds 💋💋💋