Van Cody, via Buffalo, Wyoming naar Rapid City, South Dakota (Mount Rushmore)

Verenigde Staten, Rapid City, South dakota

8 juni 2014, Buffalo

Na heerlijk te hebben geslapen in ons motel in Cody gaan we, na het continentale ontbijt, weer op pad. Eerst weer eens bij onze favoriete winkel langs, de Walmart. We hebben nog doggybags van gisteren over en met een kleine aanvulling van salade en baked beans wordt dit ons avondeten. Jacco moet natuurlijk langs het donutsrek, vers gebakken. En ze zijn nog in de aanbieding ook. 12 stuks voor $ 4,98.

Nog even tanken en op weg naar Buffalo. Dit is ons oorspronkelijke overnachtingsadres in de Z bar motel. We rijden een route langs een weg waar we bijna geen verkeer tegen komen. De omgeving verandert weer en het is net of we in het wilde westen zitten. In gedachten zie ik de cowboys en indianen al over deze prairie heen rijden. Natuurlijk moeten we weer over een hoge pas om aan de andere kant van de bergen te komen met op die hoogte nog steeds sneeuw. De temperatuur verandert wel, het wordt langzamerhand steeds warmer.

Om kwart over één komen we aan in Buffalo, een ouderwets, voor het grootste gedeelte, slapend dorpje. We krijgen cabin 26 toegewezen, een blokhutje met alles erop en eraan. Dat wordt weer lekker slapen vannacht. Vanaf morgen weer op de camping.

Aangezien we vroeg zijn gaan we nog even langs het museum in Buffalo om te zien wat er vroeger in de omgeving is gebeurd. En ja hoor, oorlogen tussen de indianen en het Amerikaanse leger. Ook loopt de Bozeman trail hier. Nu we helemaal op de hoogte zijn van de geschiedenis van Buffalo gaan we nog even een ijsje eten bij de plaatselijke ijsboer. We zitten midden in een pluizenregen van uitvallende bomen. Een bolletje ijs heeft nog nooit zo pluizig gesmaakt.

Even langs de supermarkt, we hebben blikken met bonen gekocht maar geen opener. Aangezien we deze bonen willen eten vanavond hebben we een opener nodig. Daarna gaat Jacco voor onze blokhut in de zon zitten en ik ga foto's op mijn ipad zetten. We hebben nu nog wifi dus we moeten er even gebruik van maken. Aankomende dagen wordt dat weer mondjesmaat. In de Nationale parken waar we over 3 dagen zitten hebben we helemaal geen bereik dus komen de verhalen weer wat later.

Morgen gaan we richting Rapid City, South Dakota waar we weer op een KOA camping staan. Maar voor we daar aankomen gaan we eerst naar de presidenten in de rotsen, Mount Rushmore. South Dakota, we are on our way!!

Nog even dit......lieve collega's....ik heb in ieder geval even aan kop gestaan in de poule op de 18e en de 19e!!!

19 juni 2014

Lekker geslapen in onze blokhut. Vandaag vertrekken we richting Rapid City, South Dakota. We pakken de snelste weg, de Interstate om snel onze tent op te zetten en daarna haasje repje naar Mount Rushmore.

We zijn mooi op tijd en na getankt te hebben en koffie te hebben gehaald vertrekken we rond half 9 om om 5 over twaalf n Rapid City aan te komen. We krijgen een hele mooie plaats toegewezen en nadat we snel de tent hebben opgezet, met vreselijk zonnig weer, trekken we de korte broek en sandalen aan ( eindelijk weer eens) en gaan we op pad.

Aangekomen bij Mount Rushmore zien we de indrukwekkende uitgehakte beeltenissen van 4 presidenten die wat betekend hebben voor de Verenigde Staten van Amerika, namelijk: Washington, Jefferson, Roosevelt en Lincoln. We hebben een film bekeken hoe het maken van deze gigantische rotssculptuur tot stand is gekomen en de voorbeelden gezien die 12 keer kleiner waren dan het origineel. Bijzonder om te zien dat veel steen is weggeslagen met dynamiet. Een vak apart.

Na dit bijzondere schouwspel zijn we nog even naar het plaatsje Keystone gegaan, net onder aan Mount Rushmore. Een cowboydorpje geheel opgezet voor de toeristen. Ijsje gegeten en Jacco heeft een Sturgis T-shirt gekocht.

Op de terugweg doen we ook nog het Wildlifepark aan waar beren gewoon los lopen. Je rijdt er met de auto doorheen en beren lopen overal om je heen. We hadden natuurlijk deze beren al in het wild gezien in Yellowstone, maar toen liepen ze niet vlak voor de auto langs. Ook nog even gekeken naar de babytuin waar de jonge beertjes zitten en opgroeien voordat ze zelf in het grote berenbos mogen. Een geweldig mooi ingericht wildpark.

De Walmart was natuurlijk weer een van onze stops want we gaan weer een stukje vlees op de gril leggen Op de camping aangekomen ga ik weer eens de was doen want we zitten nog met veel natte spullen vanuit Yellowstone. Ondertussen koken de Idaho potatoes waarna ik ze ga bakken. Sla bij en we hebben een heerlijke maaltijd. Eindelijk eens buiten zitten voor de tent zonder dat we blauwbekken en verplicht om 8 uur in onze slaapzakken liggen. Morgen staat Badlands op het programma Later!!!!