Vulkanenroute

Spanje, El Teide

Het is mooi weer dus op naar het Nationale park met de Teide. Een vulkaan van 3700 meter hoog. Omdat het bovenste stuk alleen met een kabelbaan kan, gaan wij tot bijna 2400 meter. Met schitterend vulkaanlandschap op de hele route. Soms lijkt het net alsof je op een andere planeet staat. Zo grillig en bijzonder. Natuurlijk maken we foto's vanuit alle hoeken maar ook van de andere kraters die er zijn. Ook zien we de verschillende erupties van de vulkaan. De gestolde lava en het magma wat omhoog is gekomen. Op een eerdere vakantie, zie het verslag van Craters of the Moon in de USA, hebgen we veel geleerd over de verschillende soorten.

De Teide staat op de Unesco werelderfgoedlijst en behoord tot een van de twaalf gevaarlijkste vulkanen ter wereld. De reden is dat hij slaapt en dat als hij wakker zou worden dan bedelft hij een dichtbevolkt gebied. In oktober dit jaar is er nog seismische activiteit gemeten. Wel heel erg diep dus we hoeven ons nu niet direkt zorgen te maken. Het maakt het wel indrukwekkend.

Moe van alle indrukken komen we weer asn bij ons huisje met zwembad. We nemen een duik en doen even rustig aan voordat we gaan eten. Het was een bijzondere dag.