Sulemaniye Moskee, Bosporus tocht

Turkije, Istanbul

Heerlijk geslapen vannacht. Dat krijg je van al dat gewandel. Dus om 9 uur weer aan het ontbijt.
Vandaag lopen we de weg aan de linkerkant van het hotel omhoog. Deze weg loopt weer eens redelijk steil omhoog. We lopen langs de verschillende ambachten.....leerlooijers....schoenmakers...heel veel schoenenwinkels.

De weg is vreselijk steil...er kan geen vrachtwagen inrijden. De mannen sjouwen hun pakketten met waar op een kar naar beneden of naar boven. Soms ook gewoon op hun rug of hoofd! De Arbodienst is hier nog niet echt aanwezig.

Boven aan de weg aangekomen hoeven we alleen de weg nog over te steken en ja hoor.....daar is ie....de Grand Bazaar. Met 5000 winkels en 60 straten een gigantisch grote overdekte winkelpromenade. Hier hebben we wel even rondgesjouwd. Een aantal souvenirs aangeschaft..onderzetters van steen...sjaaltjes en pa Broek een ring.

Uit de bazaar vandaan verder naar boven richting de Sulemaniye moskee. Voordat we de moskee binnengaan, gaan we eerst even bij de plaatselijke lokanti eten. Kebab met brood en rijst en Goulash. Vers geperste sinaasappelsap erbij...mmmmm...lekker. We zaten bij Ali Baba... Ofwel, de vader van Ali. Wij hebben Japie Baba mee met ons....

Bij de moskee aangekomen blijkt hij tot 2 uur gesloten te zijn. Er is een dienst en dan moeten wij, de touristen, buiten blijven. Dus even een half uurtje op een stenen muurtje in de zon zitten. Zeker niet vervelend. Om 2 uur de moskee bekeken en daarna door allemaal kleine straatjes terug naar het water. De Bosporustour staat op het programma.

Nadat we langs een aantal boten zijn gelopen zien we er eentje voor 10 Lira's per persoon. Hij staat op het punt om weg te varen. De kabels gaan bijna los. Ik druk de man 40 lira in zijn handen en we springen aan boord voor een tripje over de Bosporus van anderhalf uur. In de zon en de wind op het gezicht. Relaxter kan het haast niet! We varen net weg en Jacco spot meteen een dolfijn. We hebben het later opgezocht op internet en het bleek niet vaak voor te komen dat je daar nog dolfijnen ziet. Nou, wij wel dus. Mazzelaars zijn we.

Na anderhalf uur varen worden we weer ergens aan de kant gezet en lopen we door de kleine straatjes met koopwaar weer richting hotel. Omdat het vaak een verrassing is waar je uitkomt blijven we een zoveel mogelijk rechte lijn aanhouden. En via de kruidenbazaar en wat winkelstraatjes staan we ineens weer voor de Grand Bazaar. Dan daar maar weer door. We lopen langs een terrasje en besluiten eerst maar eens wat te drinken. 3 warme chocolademelk en een cappuchino. Erg duur maar wel lekker.

Daarna maar weer de straat afdalen richting ons hotel. De transfer geregeld voor de terugweg op woensdag en na de rugzakken weg te hebben gebracht gaan we naar een restaurantje. Even de maaltijd naar binnen en om kwart over 9 moe maar voldaan weer naar het hotel terug. Het was weer een geslaagde dag. Morgen nog 1 te gaan...