Armagnac festival en Domaine de Jean-Bon

Frankrijk, Maupas

Daar is het dan! Oorspronkelijk het doe waarvoor we kwamen. Het Armagnac festival in Labastide d'Armagnac.

Maar zoals we nu al gewend zijn, na een rustige opstartmorgen gaan we eerst lunchen. Hans heeft voor ons gereserveerd in Hotel Restaurant Le Commerce in Estang. Daar aangekomen hebben we de hele eetzaal voor onszelf. Het is er bloedheet. De ideale temperatuur voor Willie, die ook nog eens de zon in zijn gezicht heeft. We bestellen twee voorgerechten omdat dat meer dan genoeg leek. Nou, dat klopt dan ook wel zeg! Het was heerlijk maar ik zat propvol. Kon het tweede voorgerecht niet eens helemaal op. Maar goed dat we dit weer met de geijkte fles wijn weg konden spoelen. Was ook direct de hoogste rekening van de week, maar dat mag de pret niet drukken. Nog even voordat we terug gaan in de arena gekeken waar de stierengevechten plaats vinden voordat we terugrijden.

Teruggekomen in La Chouette kunnen we niet anders dan even in de rustpositie. En we vervolgen daarna onze weg naar Labastide d'Armagnac. Ondertussen zijn de weergoden het niet goed met ons gezind en zijn ze druk bezig om hun water los te laten. Maar goed, dat mag de pret niet drukken. We kopen glaasjes en hangen deze om onze nek. Proeven hoort er ook gewoon bij. Als eerste komen we bij een distillatieapparaat waar na een heel proces een doorzichtige vloeistof komt. l'eau de vie. Tsja, dat is best wel heel erg sterk. Het brand alles weg wat je maar weg kan branden. En hierna verschillende soorten Armagnac proeven. Leeftijden wil dat zeggen. Van een zachte smaak tot een scherpe. Ondertussen vlucht de plaatselijke drumband naar onder de overkapping. De regen begint toch echt serieus naar beneden te komen. Onverstoord gaan wij door. Er moet fruit in Armagnac gescoord worden. En dat lukt. Frambozen, pruimen, abricots enzovoort. Willem maakt in een kraampje een cocktail met blanke Armagnac. En die is me toch een pot lekker zeg! De recepten nemen we mee want dat is echt voor herhaling vatbaar. Ook wordt er nog een stuk Pecorino, Olijfolie, truffelboter en wat ganzenproducten ingeslagen voordat we weer terug gaan naar de ingang waar we afgesproken hebben met Hans een Suzanne. Drijfnat natuurlijk.

Teruggekomen bij onze verblijfplaats gaan we weer een uurtje of wat in de ruststand. Vanavond naar Domaine de Jean-Bon voor een Repas. Begon om 7 uur in de schuur waar het distillatie apparaat stond. Er zouden erg veel mensen komen. 80 over 2 dagen. Na een uurtje of wat Armagnac met Schweppes of Orangina gedronken te hebben kregen we uitleg over de machine. En daarna was het tijd om naar de geimproviseerde eetzaal te gaan. Ondertussen was het 9 uur. Gang na gang na gang kwam voorbij. We hebben het niet eens uit kunnen houden tot het opwarmen en opstoken van de nieuwe Armagnac. Het was inmiddels al na middernacht.

Teruggekomen in La Chouette meteen maar naar de Gite voor een goede nachtrust. We kregen een uur extra, de klok gaat terug.

Christel ik ben weer lekker mee op vakantie. Zo leuk om onzichtbaar met jou mee te liften

Ria Classen 2021-10-31 12:00:21

Wat een mooi verhaal meissie, dat je alles hebt onthouden........waren jullie helemaal niet moe? Geniet nog maar even en hier regent het al dagen 💖😍💋💋

Hanny 2021-10-31 12:44:12

Ik lees alleen maar eten, drinken, eten, drinken.... 😉. Maar serieus: leuk reisverslag weer!