Van Kampen naar Eindhoven naar Fez

Nederland, Fez, Marokko

Vrijdag 15 januari 2015

Vandaag vroeg opgestaan. Nog even wat huishoudelijke taken, dan de koffer pakken en op naar Eindhoven. Daar aangekomen de auto in de stalling gezet en nog even lunchen. Door de douane, gecontroleerd op drugs.....heel bijzonder en weer even rusten. Om half 3 boarden. Even lijkt het alsof we al in Marokko zitten. De mensen klimmen ongeveer over je heen om op hun plaats te komen. Er zitten heel weinig niet Marrokanen in het vliegtuig. Je waant je dus meteen op vakantie. Na 3 uur vliegen landen we op Fez. En ik heb nog nooit zoveel duwende mensen gezien. Iedereen klimt weer over elkaar heen om uit het vliegtuig te komen! Echt ongelofelijk. De mevrouw naast mij, die bij het raam zit, vraagt nog eens aan mij of ik van plan ben om te blijven zitten. Ze blijkbaar ook haast.

Uit vliegtuig, eerste paspoortcontrole, door naar volgende balie, waar het dringen weer begint. Eerste controleur kijkt, de tweede stempelt, bij de uitgang de derde controle. Zo, eindelijk buiten. Een chauffeur staat met een briefje met mijn naam erop te wachten en hij brengt ons naar onze riad in de Medina. Wat uitleg over Fez onderweg en bij het eindpunt staat Paco te wachten die ons meeneemt door de Medina heen naar de riad. Je kan daar alleen lopend komen of per ezel.

We komen daar aan en Paco begint een heel verhaal af te steken in het engels, spaans, frans en arabisch. Een onsamenhangend verhaal maar met wat handen en voetenwerk begrijpen we elkaar. We hebben een kamer op de begane grond en morgen verhuizen we naar de bovenverdieping waar we ook nog een zitje hebben.

Ondertussen is Paco weer nieuwe gasten aan het ophalen en er komen nog twee Nederlanders bij. Paco doet weer zijn verhaal dus het is wel erg vermoeiend. Hij verteld welke restaurants goed zijn en waar we korting krijgen. We gaan dus snel, het is al half 9, Nederlandse tijd half 10. We worden door de straatjes van de Medina geleid en we komen bij Batha, het postkantoor en ons aanknopingspunt. Oversteken en daar is een supergrote Riad. Een grote hal waar iemand op een viool zit te spelen. Hier zijn menu's voor 200 dirham. Maar omdat wij in de riad van Paco zitten is het 100 dirham.

We krijgen vooral wat verschillende salades met brood. Een beetje tapasachtig. Erg lekker. Daarna ook nog warme hapjes. Weer lekker. Hoofdgerecht. Jacco heeft kip met citroen en ik heb een tajine met vlees en groente. Het is heerlijk maar wel erg veel. We zijn nog niet klaar. De ober verschijnt met een schaal met sinaasappel met kaneel en banaan erop. Heerlijke combinatie. En als afsluiter, mint thee met koekjes. Veel dus maar erg smakelijk.

We lopen dapper terug naar het htel met zijn vieren. Onderweg nog even een fles water scoren. En dan ineens terug
Open naar de riad. Job well done! Lekker slapen nu want ondertussen is het al 12 uur. Morgen gaan we eerst met een gids op pad.

Zaterdag 16 januari 2015

Geradbraakt na een nacht op een best wel hard bed. Om 7 uur Marrokaanse tijd wakker. Rustig wakker worden en om 8 uur gaan wij op het dakterras kijken. Het is er koud en mistig. De zon probeert er door te komen maar het is nog maar 5 graden. Dus weer naar beneden. We schuiven aan voor het ontbijt. Het is nog een beetje te vroeg en we moeten in delen ontbijten. Er is niet genoeg ruimte. We krijgen een soort pannekoek, stokbrood,een chocoladebroodje, gebakken ei, jam, smeerkaas, olijven, vers geperste sinaasappelsap en een goede bak koffie. Natuurlijk ook weer heel veel.

De gids was om 10 voor half 10 al present. Dus we gaan op pad. Rachid is zijn naam en hij wil heel graag heel veel vertellen. We gaan als eerste naar een oude universiteit, temninste, het slaapgebouw waar 120 mensen konden slapen. Hierbij moet je ook weten dat de Medina in Fez uit de 9e eeuw stamt en op de Unesco erfgoedlijst staat. De universiteit in Fez is de oudste ter wereld. Ook krijgen we nig een uitleg over de Islam en een duidelijk verhaal erbij dat IS zeker geen Islam is en dat dit niet in de Koran staat.

Na dit geweldige gebouw lopen we door de straatjes van de medina, zo veel anders dan Marrakech. We kijken in huizen, naar de Theologische Universiteit, tenminste, dat is het nu. Het was voorheen een gewone universiteit en is door een vrouw opgezet. Dat is bijzonder. Tegenwoordig is het alleen nog een theologische universiteit en een gebedsplaats. Er kunnen in totaal 1200 mensen bidden. Best wel groot dus.

We gaan ook nog in een riad/restaurant in aanbouw kijken. Heel veel vakmanschap. Ook de verfbaden en de leerlooijerijen mogen in deze rondleiding niet ontbreken. Wij kijken overal op de daken en over fez heen. Allemachtig prachtig.

We lopen van hoog naar laag en weer omhoog. De medina ligt in een soort kom met heel veel kleine straatjes en twee hoofdwegen. Niet makkelijk om de weg te vinden.

Om half 2 zijn we terug bij het hotel en nemen we afscheid van Rachid. We rusten even in onze nieuwe kamer met zitje en, na weer een ellenlange uitleg van Paco, gaan we zelf op pad.
Eerst richting de joodse wijk, langs het koninklijk paleis, door een mooi park. We lopen en lopen, heel wat kilometers in de benen tot we boven de stad uitkijken over Fez vanaf het militaire museum en vanaf de ruine. De zon brand best hard op onze bolletjes. Heerlijk gewoon.

We lopen weer de Medina in en na eerst de kasbah ingelopen te zijn, worden we door een aardige jongen op de goede weg geholpen. Jacco herkent de straat en we lopen vlekkeloos richting de riad. Daar rusten we nu even lekker uit voordat we ergens gaan eten. Morgen maar weer door de straatjes heen struinen....

Als ik jouw verhaal zo lees moesten al die mannen in Keulen wellicht erg gehaast de trein halen.... Veel plezier weer jullie!!

Victor 2016-01-16 18:37:00

Zo te lezen komen jullie ogen en oren te kort! Geniet ervan samen!

Diana 2016-01-16 19:13:02

Wist niet dat jullie daar heen gingen, maar in ieder geval veel plezier. Hoe lang gaan jullie?