Operatie Overlord

Frankrijk, Quinéville

Na een goede nachtrust weer vroeg wakker. Willem zit al op ons terrasje. De mevrouw van het Chateau doet alvast de deur van het Chateau open zodat hij al koffie kan halen. Heel aardig. Gewapend met koffie komt hij terug. Altijd goed in de morgen. Het is heerlijk stil hier. Zon erbij, vogels fluiten. We hebben het niet makkelijk. Ik begin aan de verslagen. Willem maakt een plan de campagne voor vandaag. Er valt hier zo veel te zien dat we toch echt keuzes moeten gaan maken. We zijn hier maar een vrij korte tijd.

Na een heerlijk ontbijtje maken we ons klaar om te gaan. Eerst naar het WW2 museum wat hier aan het einde van de weg ligt. Naast Utah Beach. Een mooi museum waar je een goed beeld krijgt van wat er gebeurd is. Na een kopje koffie bij een plaatselijk eet en drink karretje nog even over Utah beach lopen en op naar onze volgende stop. Sainte-Mère-Eglise.

Sainte-Mère-Eglise zag in de nacht van 5 op 6 juni 1944 een ‘regen’ aan parachutisten neerdalen op het dorp en de omgeving. Hier begonnen de geallieerden met de herovering van Europa. Operatie Overlord.

Er is een Gotische kerk met een goedbewaarde Romaanse kruisbeuk. Dit is de kerk met de bekende klokkentoren waaraan de Amerikaanse parachutist Steele in de nacht van 5 op 6 juni 1944 bleef hangen. Hij werd  gevangengenomen door de Duitsers maar wist later te ontsnappen. Er hangt nog steeds een " nep" John Steele aan de kerktoren.

We parkeren de Chevy en ik krijg de schrik van mijn leven! Parkeerkosten om te parkeren naast alle bezienswaardigheden: 2 euro voor 23 uur! Waar vindt je dat nou nog? Nou, hier dus. En het is lunchtijd dus dat gaan we eerst regelen. Want na 2 uur gaan veel restaurants dicht en dat moeten we niet hebben. We vinden een restaurantje op een binnenplaats. Heel gezellig. Vooraf oesters, daarna de verrassing van de chef. We hebben daar echt heerlijk gegeten. Zelfs een toetje genomen. Wat een verwennerij weer.

Maar nu dus naar John Steele en de kerk en het naastgelegen Airborn museum. Weer een mooie verzameling van informatie over het airborn gedeelte door de geallieerden. Operation Overlord. We zijn weer een aantal uren onder de pannen. Voor we het weten is het alweer half 6. Nog even wat drinken op een terras en terug naar het Chateau. Daar was overdag een bruiloft dus we hebben vanaf ons terrasje nog een klein stukje kunnen aanschouwen van de uitgedoste Fransen.

En hoppa, even een duik ik het zwembad. Het Chateau heeft een mooi zwembad dus dat laten we ons geen twee keer zeggen. Even lekker opfrissen na een dag in het zonnetje. En natuurlijk mag daarna het diner niet vergeten worden. We rijden Quineville weer in naar het enige restaurantje wat daar open is en hebben net nog een plekje kunnen veroveren. Willem een pan met mosselen en ik ga voor de fish and chips. Wijntje erbij. Willem leert het verschil tussen de " commerciële Calvados en de Boeren illegale Calvados. En daarna is het echt weer bedtijd. Het was weer een mooie dag waarin we weer overladen zijn met informatie. Morgen weer een dag.

Wat prachtig verwoord lievie, genoten van jouw verhalen, ik wacht met spanning af naar het volgende verhaal. Groetjes aan Willen en geniet er van lievie.....😍😘😚

Hanny 2022-07-10 09:11:14

Prachtige foto's!

Marcel 2022-07-10 15:08:43

Prachtig foto's ......

Hanny 2022-07-10 17:23:57

Deze foto's zijn prachtig meis........geniet er van, groetjes tot gauw

Hanny 2022-07-10 17:25:55

Nou jullie genieten er mooi van 👍😁