Over Farao's en graven....

Egypte, Gouvernement Luxor

5 uur gaat de wekker. Vandaag gaan we een lange trip maken. Luxor staat op het programma. We halen ons ontbijtpakket op in La Marche, het restaurant wat om 5 uur al open is, een bakkie koffie en hop, naar de Lobby. Onze gids voor de dag is ruim op tijd. Samen met de chauffeur gaan we op een prive excursie naar Luxor. De reis er naar toe zal zo'n 3,5 uur bedragen. Met 1 koffie/ plasstop onderweg.

Onze gids heeft een voor ons niet uit te spreken naam dus we noemen hem Jan. Eerste stuk rijden we langs de Rode Zee voordat we de woestijn ingaan voor 160 kilometer. De eerste controlepost. Daar wordt een formulier afgegeven dat de auto met 2 Hollanders richting Luxor gaat. Tot voor 5 jaar terug kon je alleen met een snel rijdend konvooi door de woestijn naar Luxor in verband met de vele moorden en overvallen in de woestijn. Tegenwoordig kom je op weg naar Luxor ongeveer 10 controleposten tegen waar ze precies weten waar je je in het gebied bevindt. De posten worden bemand met mannetjes in torentjes met geweren op je gericht en mannetjes achter kogelwerende schermen. Indrukwekkend maar naar mijn idee onnodig om die standaard op de, het merendeel toeristen, mensen gericht te houden. Maar goed, het zijn hun regels dus we dealen er maar mee.

Onze eerste stop is de tempel van Karnak. Jan legt een en ander uit over deze tempel. Er staan hier lange zuilenrijen en we worden begroet door sfinxen aan twee kanten van het pad. Verderop voor de grote ingang twee beelden. Weer verder twee obelisken. Eentje voor Ramses de 6e, de langst zittende koning en eentje voor zijn dochter, Hapsjesut. Ik zal het waarschijnlijk niet goed schrijven maar zo spreek je het uit.

Erg mooi en overweldigend. Volgende stop, papyrusfabriekje. Een mannetje laat zien hoe je papyrus maakt. Souvenier gekocht, stukje papyrus met het ankh teken met daarin een scarabee. Als we nu geen geluk en een lang leven krijgen, dan weet ik het ook niet meer.

Ondertussen tijd voor de lunch. Heerlijke Beef Stroganoff. Dat was echt smullen!

Na een half uurtje weer op pad. Volgende stop.....Vallei der Koningen......Helaas mag je daar geen foto's maken. Maar dat mag de pret niet drukken. We hebben toegangskaarten voor 3 graven en kopen nog een extra kaartje voor de bezichtinging van het graf van Toetanchamon. Onze gids kijkt ons aan of hij water ziet branden want de kaarten zijn 5 euro per stuk en het is nog wel het kleinste graf. En zo belangrijk was hij niet. Maar toch willen we hem, zijn mummie, tenminste gezien hebben.

Met een treintje wordt je naar de graven gebracht en eerst is Toetanchamon aan de beurt. Toch indrukwekkend om te zien terwijl deze koning niet heel belangrijk is geweest. Het is het enige graf wat ongeschonden is gevonden. In de rest van de graven is alles gestolen en hebben er in de tijd gevluchte Christenen gewoond. Deze waren op de vlucht voor de Romeinen.

Tweede graf is van Merenpth, de zoon van Ramses de 6e. Mooie gang en tekening. Heel bijzonder. En heel diep! Derde van Ramses de 4e van Sethi. Allemaal mooie tekeningen en bewaarde kleuren. We hebben een boekje gescoord om alles na te kunnen lezen. Zoveel Farao's uit verschillende dynastieen, niet te onthouden.

Volgende stop....Alabastenfabriekje. Ook daar krijgen we weer een demonstratie en kopen we wat souveniers. Wel even onderhandeld over de prijs natuurlijk!

Onderweg naar het graf van Hapsjesut. Zij was de eerste vrouw die aan de macht kwam. In eerste instantie als voogdes van Thutmosis maar na twee jaar schopte ze haar stiefkind van de troon. Ze was voogdes van haar stiefkind omdat het in de familie moest blijven. De moeder van Thutmosis, Isis, was geen familie van de overleden farao en mocht dan ook geen voogdes worden.

Toen Thutmoses oud genoeg was, kwam hij terug en verwoestte hij het graf van Hapsjesut. Dit graf is later in ere hersteld.

De beelden van Memnon zijn een hele korte stop. We zijn onderweg naar de Nijl voor een tochtje. Ondertussen is het al 4 uur in de middag geweest en we moeten nog 3,5 uur terug rijden.

Op een kleurige boot varen we een stukje over de Nijl. Dit moet je gewoon gedaan hebben. Onze chauffeur haalt ons aan de andere oever weer op. Onderweg stoppen we langs de kant van de weg om het kettinkje wat Jacco heeft laten maken op te vangen en daar gaan we, 3,5 uur terug. Moe maar voldaan zijn we om kwart voor 9 terug in het hotel. Luxor, we hadden wel een week rond kunnen zwerven!

Lees net je verslag, wat een mooie verhalen en mooie foto's, geniet er nog even van. Hier is het koud.

Marianne van den Berg 2017-01-27 18:29:24

Leuke verslagen weer, veel plezier daar!!!

Miranda meijberg 2017-01-27 22:06:20

Nou lieverds dit is toch echt heel mooi om te zien, en wat een mooie foto's........nog 2 dagen genieten, 😘😘