Waar zijn nou die flamengo's?

Italië, Tharros Ruins

Een lange rit vandaag. We gaan vroeg op pad. Half 9 zitten we in de auto zodat we zo veel mogelijk kunnen zien. We nemen een toeristische route richting Santa Cristina. Onze eerste stop. Santa Cristina heeft een paar onderdelen. Allereerst een bronnentempel, gebouwd 1000 voor Christus. Deze is gebouwd van uitgehouwen basaltblokken met een astronomische uitlijning. Kaarsrechte blokken. Bijzonder. Een trap naar beneden waar een waterpoel zit waar pelgrims komen om het waterritueel te doen. Er is nog veel onduidelijkheid over deze tempel. Ze zijn al 40 jaar onderzoeken aan het doen. Om deze bronnentempel zijn de fundamenten van kleine hutten. De geleerden zijn het er nog niet over eens van wie de hutten zijn. Of het priesters zijn of verblijfplaatsen voor pelgrims. Hoe dan ook, het is erg indrukwekkend. Op een ander deel van het terrein is het Christelijke bedevaartsoord. Dit bedevaartsoord maakt gebruik van dezelfde spirituele kracht van de bronnentempel. Wanneer je het pad volgt dan is er weer een ander gedeelte bestaande uit een 6 meter hoge Nuraghe, een onderdeel van een huttendorp dat dateert uit de vroege bronstijd. Er liggen stenen hutten achter waarvan de functies nog steeds onduidelijk zijn.

Na dit indrukwekkende uitstapje eten we een broodje en gaan richting het schiereiland Sinis Montiferru. Daar in san Giovanni di Sinis bezichtigen we een oude kerk en lopen we door richting Tharros, een oude romeinse nederzetting. Het uitzicht over zee is prachtig en Jacco beklimt de Torre di San Giovanni di Sinis. Hierna vertrekken we naar het kwartsstrand van punta is Arunas. Een strand wat bestaat uit kwartssteentjes. We zoeken wat steentjes uit en rijden naar de volgende bestemming. De Flamengo's die moeten zitten bij Stagno sale porcus. Helaas zien we ze niet. Wel wat vogels in de verte maar we kunnen niet met zekerheid zeggen dat het Flamenco's zijn. Dan maar via de kustweg terug richting Alghero. Heel mooi deze weg. We stoppen een aantal keren om foto's te maken van de kustlijn. 's Avonds uit eten in Alghero. Het was weer een geslaagde dag met schitterend mooi weer.

Mooi is dit en interessant xx